دين وفطرت
حکم طلایی که سرعقد به عروس هدییه می دهند چیست؟

حکم طلایی که سرعقد به عروس هدییه می دهند چیست؟

حکم طلایی که سرعقد به عروس هدییه می دهند چیست؟ این طلا متعلق به عروس است یا به داماد؟ آیا داماد می تواند این طلا را بدون اجازه عروس پس بگیرد ویا بفروشد؟

طلایی که از جانب اقوام و خنواده اش به  عروس  داده می شود هدیه است. اما چیزهایی که از طرف خانواده‏ داماد هنگام ازدواج به او داده‏ اند مهریه او محسوب می شود. از جمله طلا و نقره.   بنابراین در هر صورت متعلق به عروس می باشد و ملک اوست. بدون اجازه عروس هیچ کسی حتی خود داماد نمی تواند از آن استفاده کند و  نمى‌تواند آنها را از همسرش مطالبه کند.

در این مورد خدا می فرماید:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا يَحِلُّ لَكُمْ أَنْ تَرِثُوا النِّسَاءَ كَرْهًا وَلَا تَعْضُلُوهُنَّ لِتَذْهَبُوا بِبَعْضِ مَا آتَيْتُمُوهُنَّ إِلَّا أَنْ يَأْتِينَ بِفَاحِشَةٍ مُبَيِّنَةٍ وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ فَإِنْ كَرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَيَجْعَلَ اللَّهُ فِيهِ خَيْرًا كَثِيرًا

اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد براى شما حلال نيست كه زنان را به اكراه ارث بريد و آنان را زير فشار مگذاريد تا بخشى از آنچه را به آنان داده‏ ايد [از چنگشان به در] بريد مگر آنكه مرتكب زشتكارى آشكارى شوند و با آنها بشايستگى رفتار كنيد و اگر از آنان خوشتان نيامد پس چه بسا چيزى را خوش نمى داريد و خدا در آن مصلحت فراوان قرار مى‏ دهد( نساء 19)

 

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید