دين وفطرت
اگر ابلیس از جنت بیرون رانده شد، پس چطور دوباره وارد شد و آدم و حوا را فریب داد؟

اگر ابلیس از جنت بیرون رانده شد، پس چطور دوباره وارد شد و آدم و حوا را فریب داد؟

شیطان  از بهشت اخروی رانده نشده بلکه از مقام والا و  حضور و درگاه خداوند تعالی و ملکوت  رانده شد. خداوند در مورد واقعه اخراج ابليس در قران کریم  می فرمايد :

“قالَ فَاهْبِطْ مِنْها فَما يَكُونُ لَكَ أَنْ تَتَكَبَّرَ فيها فَاخْرُجْ إِنَّكَ مِنَ الصَّاغِرين‏” گفت: از آن (مقام و مرتبه‏ات) فرود آى! تو حقّ ندارى در آن (مقام و مرتبه) تكبّر كنى! بيرون رو، كه تو از افراد پست و كوچكى‏ (اعراف آيه 13) با توجه به آیه مذکور معلوم می شود که در حقیقت اخراج شيطان به معنی تنزل  از مقام و مرتبه بالا بود نه از بهشت.

 آدم و همسرش حوا در دنیا خلق شده بودند  و در باغی که در دنیا بود زندگی می کردند.   یعنی مراد از بهشت آدم و حوا همان بهشت موعود نیست، بهشت آدم و حوا محل سکونت آنها در این دنیا می باشد. به يقين بهشتی که حضرت آدم و حوا در آن سکونت داشته اند، بهشت اُخروی نبوده است؛ زیرا بهشت اُخروی هرگز جای ابلیس نمی‌باشد.

“يا بَني‏ آدَمَ لا يَفْتِنَنَّكُمُ الشَّيْطانُ كَما أَخْرَجَ أَبَوَيْكُمْ مِنَ الْجَنَّةِ يَنْزِعُ عَنْهُما لِباسَهُما لِيُرِيَهُما سَوْآتِهِما إِنَّهُ يَراكُمْ هُوَ وَ قَبيلُهُ مِنْ حَيْثُ لا تَرَوْنَهُمْ إِنَّا جَعَلْنَا الشَّياطينَ أَوْلِياءَ لِلَّذينَ لا يُؤْمِنُونَ” (الأعراف – 27)

” اى فرزندان آدم! شيطان شما را نفريبد چنان كه پدر و مادر شما را از بهشت بيرون كرد، لباس ايشان را از تن‏شان مى‏كند تا عورت‏هاشان را به ايشان بنماياند، شيطان و دسته وى شما را از آنجايى مى‏بينند كه شما نمى‏بينيد، ما شيطان‌ها را سرپرست كسانى قرار داديم كه ايمان نمى‏آورند”

بدين تربيت آدم و حوا در اثر فريب شيطان و خوردن از ميوه آن درخت ممنوعه از باغی که در این دنیا بود  خارج شدند. به همه ما معلوم است که آن بهشتی که جايگاه مؤمنان و بندگان مطيع خداوند در آخرت است شیطان نمی تواند به آنجا داخل شود.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید