دين وفطرت
آیا تعبیر “خودتان را بکشید” در آیه 54 سوره بقره، به معنای تجویز خودکشی است؟!

آیا تعبیر “خودتان را بکشید” در آیه 54 سوره بقره، به معنای تجویز خودکشی است؟!

 

 

تعبیر «فَاقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ» در داستان قوم بنی اسرائیل – وَ إِذْ قالَ مُوسى‏ لِقَوْمِهِ یا قَوْمِ إِنَّکُمْ ظَلَمْتُمْ أَنْفُسَکُمْ بِاتِّخاذِکُمُ الْعِجْلَ فَتُوبُوا إِلى‏ بارِئِکُمْ فَاقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ ذلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ عِنْدَ بارِئِکُم -،

و چون موسى به قوم خود گفت اى قوم من شما با [به پرستش] گرفتن گوساله برخود ستم كرديد پس به درگاه آفريننده خود توبه كنيد و [خطاكاران] خودتان را به قتل برسانيد كه اين [كار] نزد آفريدگارتان براى شما بهتر است پس [خدا] توبه شما را پذيرفت كه او توبه‏ پذير مهربان است.

این آیه در باره همان واقعه حضرت موسی (ع) و بنی اسرائیل است که آنان توبه خویش را شکسته و شرک ورزیده بودند. موسى پس از بازگشت از كوه طور از مشاهده اين صحنه شديد ناراحت مى شود و آنها را سخت ملامت مى كند، آنها متوجه زشتى كار خود مى شوند و در صدد توبه بر مى آيند.

بعضی از مفسران و مترجمان بر این معتقدند که در آیه منظور از فَاقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ همان واقعه گوساله پرستی قوم موسی کسانى که گوساله نپرستیدند محکوم بقتل نبودند، بلکه مأمور به قتل گوساله‌پرستان بودند؛ یعنی بی‌گناهان مأمور بودند گناه‌ کاران را بکشند و این ترجمه نیز دور از حقیقت نیست. برای آن که با توجه به تورات معلوم می شود که قوم موسی یکدیگر را کشته بودند.

 و بعضی ها در این اعتقاد هستند که حضرت موسی به آنان که توبه خود را شکستند به خودکشی تشویق می کند. ولی این تفسیر دور از حقیقت می باشد. چطور می شود که انسان خودش را بکشد و توبه کند؟  علاوه بر این پیامبر خدا نمی تواند مردم را به خودکشی تشویق کند،  در حالی که خودکشی گناه بزرگی است.

علاوبر این نظر دیگر  ما این است که منظور از آیه از کشتن، کشتن نفس اماره و گناهان و بازگشت به سوی خدا  است.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید