دين وفطرت
چرا بعضیها  از کتاب خدا متأثرنمی شوند؟

چرا بعضیها از کتاب خدا متأثرنمی شوند؟

قرآن کریم نور است، کتاب هدایت و نور الهیست، اما با این حال چرا برخی مردم، منظورمان فقط کفار نیستند، آن طوری که باید باشد، تحت تأثیر آن قرار نمی گیرند؟

در خود قرآن کریم به این سؤال مهم جواب آمده است که این جا قصد داریم به آن بپردازیم. برخی از عوامل را بررسی می کنیم:

  گناه – عامل حجاب بین خدا و بنده خداست

اگر انسان قرآن را نمی‌فهمد باید بداند که در حجاب گناه است و میزان عدم فهمش  به مقدار کلفتی آن بستگی دارد. هر چه بیشتر در دنیا و گناهان خود غرق باشد، به همان اندازه از فهم قرآن در استتار است:

وَإِذْ قَالَ مُوسَى لِقَوْمِهِ یَا قَوْمِ لِمَ تُؤْذُونَنِی وَقَد تَّعْلَمُونَ أَنِّی رَسُولُ اللَّهِ إِلَیْکُمْ فَلَمَّا زَاغُوا أَزَاغَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ وَاللَّهُ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْفَاسِقِینَ

بیاد آورید هنگامی را که موسی به قومش گفت ای قوم من! چرا مرا آزار می‏دهید با اینکه می‏دانید من فرستاده خدا به سوی شما هستم ؟ هنگامی که آنها از حق منحرف شدند خداوند قلوبشان را منحرف ساخت، و خدا فاسقان را هدایت نمی‏کند. (  صف ۵)

وَإِذَا مَا أُنزِلَتْ سُورَهٌ نَّظَرَ بَعْضُهُمْ إِلَى بَعْضٍ هَلْ یَرَاکُم مِّنْ أَحَدٍ ثُمَّ انصَرَفُواْ صَرَفَ اللّهُ قُلُوبَهُم بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لاَّ یَفْقَهُون

و هنگامی که سوره‏ای نازل می‏شود بعضی از آنها (منافقان) به یکدیگر نگاه می‏کنند و می‏گویند آیا کسی شما را می‏بیند (و اگر از حضور پیامبر بیرون رویم متوجه ما نمی‏شوند) سپس منصرف می‏شوند (بیرون می‏روند) خداوند دلهایشان را (از حق) منصرف ساخته چرا که آنها گروهی هستند که نمی‏فهمند (و بیدانشند). [  توبه ۱۲۷)

ثُمَّ کَانَ عَاقِبَهَ الَّذِینَ أَسَاؤُوا السُّوأَى أَن کَذَّبُوا بِآیَاتِ اللَّهِ وَکَانُوا بِهَا یَسْتَهْزِئُون

سپس سرانجام کسانی که اعمال بد مرتکب شدند به جائی رسید که آیات خدا را تکذیب کردند و آنرا به سخریه گرفتند. (  روم ۱۰)

در حدیث از پیامبر(ص) روایت کرده‌اند که به خوبی چگونگی گرایش به کفر را بر اثر گناه نشان می‌دهد :

مَا مِن شیءٍ اَفسدُ لِلقلبِ مِن خَطیئتِهِ اِنَّ القلبَ لَیُواقعُ الخطیئه، فما تزالُ بهِ حتّی علیهِ فیَصیرُ اَعلاهُ اَسفلهُ.

هیچ چیز بیشتر از گناه دل را تباه نمی‌کند، زیرا دل مرتکب گناهی می‌شود و بر آن اصرار می‌ورزد تا وقتی که گناه بر دل او چیره شود و وارونه‌اش سازد.

تکبر و خود بینی – عامل حجاب بین خدا و بنده خداست

سَأَصْرِفُ عَنْ آیَاتِیَ الَّذِینَ یَتَکَبَّرُونَ فِی الأَرْضِ بِغَیْرِ الْحَقِّ وَإِن یَرَوْاْ کُلَّ آیَهٍ لاَّ یُؤْمِنُواْ بِهَا وَإِن یَرَوْاْ سَبِیلَ الرُّشْدِ لاَ یَتَّخِذُوهُ سَبِیلًا وَإِن یَرَوْاْ سَبِیلَ الْغَیِّ یَتَّخِذُوهُ سَبِیلًا ذَلِکَ بِأَنَّهُمْ کَذَّبُواْ بِآیَاتِنَا وَکَانُواْ عَنْهَا غَافِلِینَ

به زودی کسانی را که در روی زمین به ناحق تکبر میورزند از ایمان به آیات خود منصرف میسازیم (بطوری که) اگر هر آیه و نشانه‏ای را ببینند به آن ایمان نمی‏آورند و اگر راه هدایت را ببینند راه خود انتخاب نمی‏کنند و اگر طریق گمراهی را ببینند راه خود انتخاب میکنند (همه اینها) به خاطر آن است که آیات ما را تکذیب کردند و از آن غافل بودند. (  اعراف ۱۴۶)

موسی بن جعفر در این مورد می گوید:

 “لیس بینه و بین خلقه حجاب غیر خلقه أُحتجب بغیر حجابٍ محجوبٍ و اسْتُتر بغیر سترٍ مستورٍ لا إله إلا هو الکبیر المتعال “

 بین خدای سبحان و خلق او غیر از خود خلق، حجاب دیگری نیست. خداوند بدون حجاب پوشیده و بدون ساتر، مستور و پنهان است

انسان هر چه خودبینتر باشد، از خدا بینی محرومتر خواهد شد. و از وحی به اندازه‌ی خود بینی خود محروم خواهد بود.

خلاصه: اگر امروزه برخی قرآن را نمی فهمند و یا تأثیر نمی پذیرند، علت آن مجمل یا ناقص بودن قرآن کریم نیست، بر عکس قرآن شفاف و بیانگر آشکار است. علت نافهمیدن قرآن مجید عمدتا به دو عامل برمی گردد:

۱-    کثرت گناه؛

۲- تکبر ورزی؛

 

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید