دين وفطرت
فرشته وحی کیست و نام او در قران ذکر شده است؟

فرشته وحی کیست و نام او در قران ذکر شده است؟

وحی سخن خدای متعال و حقایق از جانب خدا به پیامبران برای ابلاغ به بشر و هدایت آنها می باشد که به واسطه فرشته وحی به رسول خود ارسال کرده است. قران کریم این مساله را با این آیه تایید می نماید:

وَ مَا کَانَ لِبَشَر أَن يُکَلِّمَهُ اللَّهُ إِلَّا وَحْياً أَوْ مِن وَرَاء حِجَاب أَوْ يُرْسِلَ رَسُولا فَيُوحِيَ بِإِذْنِهِ مَا يَشَاء إِنَّهُ عَلِيٌّ حَکِيمٌ)(شوری 51)؛

و هيچ بشرى را نرسد كه خدا با او سخن گويد جز [از راه] وحى يا از فراسوى حجابى يا فرستاده‏ اى بفرستد و به اذن او هر چه بخواهد وحى نمايد آرى اوست بلندمرتبه سنجيده‏ كار.

بنابر این خداوند وحی خود را به وسیله فرشته به پیامبر می رساند . در چند جایی در قران کریم همان فرشته  با نام جبرئیل یاد شده است: “قُلْ مَنْ کانَ عَدُوًّا لِجِبْریلَ فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلى‏ قَلْبِکَ بِإِذْنِ اللَّهِ مُصَدِّقاً لِما بَیْنَ یَدَیْهِ وَ هُدىً وَ بُشْرى‏ لِلْمُؤْمِنینَ»؛

 به آنان که با جبریل دشمنى مى‏‌ورزند، بگو: اوست که این آیات را به فرمان خدا بر دل تو نازل کرده است تا کتاب‌هاى دیگر آسمانى را تصدیق کند و براى مؤمنان رهنمون و بشارت باشد. (بقره 97)

إِنْ تَتُوبَا إِلَى اللَّهِ فَقَدْ صَغَتْ قُلُوبُكُمَا وَإِنْ تَظَاهَرَا عَلَيْهِ فَإِنَّ اللَّهَ هُوَ مَوْلَاهُ وَجِبْرِيلُ وَصَالِحُ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمَلَائِكَةُ بَعْدَ ذَلِكَ ظَهِيرٌ

اگر [شما دو زن] به درگاه خدا توبه كنيد [بهتر است] واقعا دلهايتان انحراف پيدا كرده است و اگر عليه او به يكديگر كمك كنيد در حقيقت ‏خدا خود سرپرست اوست و جبرئيل و صالح مؤمنان [نيز ياور اويند] و گذشته از اين فرشتگان [هم] پشتيبان [او] خواهند بود ( تحریم 4)

علاوه بر این در جاهای دیگر با نامهای متعدد ذکر شده است که یکی از آنها  سوره نحل است که روح القدس نامیده شد: “قُلْ نَزَّلَهُ رُوحُ الْقُدُسِ مِنْ رَبِّکَ بِالْحَقِّ لِیُثَبِّتَ الَّذینَ آمَنُوا وَ هُدىً وَ بُشْرى‏ لِلْمُسْلِمینَ”

 بگو: آن را روح القدس به حق از جانب پروردگارت نازل کرده است تا مؤمنان را استوارى ارزانى دارد و مسلمانان را هدایت و بشارت باشد. (نحل 102)

در سوره تکویر، با عنوان رسول آمده است: “إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ کَریم”  که این سخن رسولى بزرگوار است. (تکویر 19)

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید