دين وفطرت
از دیدگاه  قران کریم منافقان چه کسی هستند؟

از دیدگاه قران کریم منافقان چه کسی هستند؟

سلام علیکم  “دین و فطرت“.

وقتی می شنویم فلانی منافق هست، آیا باید باور کنیم؟  منافقان دارای چه ویژگیهایی هستند و ما از کجا بدانیم که کسی منافق هست. از دیدگاه  قران کریم منافقان چه کسی هستند؟

علیکم سلام

کلمه منافق از وزن “نفق” است که  واژه شناسان آن را به معنی” خروج”  معرفی کردند. و منافق اسم فاعل از باب مفاعله می باشد  و کسی که  در آشکار از دری به دین وارد شده و در باطن از در دیگر خارج می شود. علاوه بر این برخی واژه شناسان می گویند که منافق از  “نافقاء” است که به معنی راهی زیر زمینی است. یعنی منافق  خطر خود را بطور مخفی به جامعه نفوذ می نماید. علماء دین در باره واژه منافق می نویسند که منافق به کسی گفته می شود که ایمان خود را با زبان اعلام کرده ولی کفرش هنوز در دلش پنهان است. بقول دیگر آنها افرادی هستند که در ظاهر خود را مومن نشان می دهند ولی در باطن ایمان ندارند. قران این فکر را در آیه 167 سوره آل عمران  تایید می نماید:

“یَقُولُونَ بِأَفْواهِهِمْ ما لَیْسَ فِی قُلُوبِهِمْ”  “تا به ايمان به زبان خويش چيزى مى گفتند كه در دلهايشان نبود

البته علاوه بر این منافق معنی گسترده ایی دارد که ما در مقاله کوتاه نمی توانیم  به تمام معنایش اشاره کنیم . خلاصه هر کس که زبان و عملش هماهنگ نباشد ، سهمی از نفاق دارد.

اما ویژگیهایی منافقان که در سوالتان اشاره کردید قران کریم آنها را اینگونه معرفی می کند:

“وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَقُولُ آمَنَّا بِاللَّهِ وَ بِالْیَوْمِ الْآخِرِ وَ ما هُمْ بِمُؤْمِنین” و برخى از مردم می‌گویند: به خدا و به روز واپسین ایمان آوردیم، در حالی‌که آنها مؤمن نیستند.( بقره-8)

یُخادِعُونَ اللَّهَ وَ الَّذینَ آمَنُوا وَ ما یَخْدَعُونَ إِلاَّ أَنْفُسَهُمْ وَ ما یَشْعُرُون (با خدا و مؤمنان نيرنگ مى‏ بازند ولى جز بر خويشتن نيرنگ نمى‏ زنند و نمى‏ فهمند)  (بقره 9)

یکی از ویژگیهای منافقان دروغ گفتن آنان در ارتباط با دیگران است. و آنان در راه نفع خودشان دروغ قسم می خورند.  کتاب خدا در این مورد می فرماید:

“إِذَا جَاءکَ الْمُنَافِقُونَ قَالُوا نَشْهَدُ إِنَّکَ لَرَسُولُ اللَّهِ وَاللَّهُ یَعْلَمُ إِنَّکَ لَرَسُولُهُ وَاللَّهُ یَشْهَدُ إِنَّ الْمُنَافِقِینَ لَکَاذِبُونَ” چون منافقان نزد تو آیند گویند: گواهی می دهیم که تو واقعاً پیامبر خدایی” و خدا [ هم] می داند که تو واقعاً پیامبر او هستی ، خدا گواهی می دهد که مردم دو چهره سخت دروغگویند) .(منافقون 1)

اتَّخَذُوا أَيْمَانَهُمْ جُنَّةً فَصَدُّوا عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ إِنَّهُمْ سَاءَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ (سوگندهاى خود را [چون] سپرى بر خود گرفته و [مردم را] از راه خدا بازداشته‏ اند راستى كه آنان چه بد مى كنند)    (منافقون 2)

برای اطلاع بیشتر می توانید لینک ذیل را مطالعه بفرمایید :

منافق کیست؟

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید