دين وفطرت
آیا حدیث “فرزندانتان را بزنید..” صحیح است؟

آیا حدیث “فرزندانتان را بزنید..” صحیح است؟

در برخی از  کتب احادیث می خوانیم که پیامبر خدا (ص) در باره عادت دادن کودکان به  نماز فرموده است:

“مُرُوهُمْ بِالصَّلَاةِ وَ هُمْ أَبْنَاءُ سَبْعٍ وَ اضْرِبُوهُمْ عَلَیْهَا وَ هُمْ أَبْنَاءُ عَشْرٍ” ( آن ها را در هفت سالگی به نماز امر کنید و در ده سالگی بزنید)

نظر جناب عالی در مورد این حدیث چیست؟

ناگفته پیداست که نماز برای خدای متعال خوانده می شود و نماز خواندن اگر بخاطر ترس از خداوند باشد صحيح است، اما اگر بخاطر ترس از بنده (من دون الله) باشد آن نماز نماز حقیقی نمی شود.

ابوین باید فلسفه نماز را به كودكان ياد بدهند و به فرزندانشان بفهمانند که دراثناء نماز در مقابل چه کسی ایستاده اند و هر چیزی که می گویند خدا می شنود و می بیند. باین خاطر باید در مقابل خدا با ادب باشند و خوب رفتار نمایند.

 خلاصه والدین از راهكارهای عملی تشويق و ترغيب بچه‌ها به نمازخوانی باید استفاده بکند.

اما حدیثی که در سوالتان اشاره کردید دور از منطق قران کریم است. چون دین ما دین رحمت است و خدای تعالی روا نمی دارد کسی کودک بی گناه  را بزند گرچه بخاطر عبادت هم باشد.

ما در سیره نبوی ندیدم که آن حضرت بخاطر ترک عبادت کسی را زده باشد و چطور می شود که برای کتک زدن به کودکان که هنوز فلسفه عبادت  را نفهمیده اند دستور داده باشد؟  و آن حضرت حتی کسانی که زنانشان را می زنند آنها را مذمت می کند و می فرماید:

“إِنِّی أَتَعَجَّبُ مِمَّنْ یَضْرِبُ امْرَأَتَهُ وَ هُوَ بِالضَّرْبِ أَوْلَى مِنْهَا لَا تَضْرِبُوا نِسَاءَکُمْ بِالْخَشَبِ فَإِنَّ فِیهِ الْقِصَاصَ” (من تعجّب می‌کنم از کسانی که زنان خود را کتک می‌زنند و چنین کسانی به کتک خوردن اولویت دارند تا زنان. (سپس فرمود:) زنان خود را با چوب نزنید که در آن قصاص است .) جامع الأخبار، ص. ۱۵۸

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید