دين وفطرت
آیا خدا مذکر است؟

آیا خدا مذکر است؟

چرا در قران برای خدای متعال از ضمیز مذکر استفاده می شود.  مثلا: ” وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ “. آیا خدا مذکر است؟

عدم توانایی بشر در ادراک حقیقت و کفه ذات خداوند موضوعی بسیار مهم است. آنچه می دانیم خدا وجود دارد و خدا جسم و جنس ندارد كه مذكر يا مونث باشد. مذکر يا مونث بودن، مربوط به مخلوقاتی است که داراي جسم و  روح و جنس بوده است.  اما خدای متعال  مخلوق نیست خالق است. بقول قران کریم : “لَیْسَ كَمِثْلِهِ شَیْ‏ءٌ. هیچ چیز همانند او نیست.” (شوری 11)

ولی برای اینکه کتاب خدا در زبان انسان نازل شده است  لازم است به قواعد زبان در آن رعایت گردد.  و الا متن او ناقص می شد. زبان قران کریم عربی است و در عربی از دو نوع ضمایر استفاده می شود كه یکی مذکر و دیگری مونث می باشد. در زبان عربی برخی از چیزهایی که فارغ از جنسیت باشند را با ضمیر مذکر می آورد.  اتکا به این نکته می توان نتیجه گرفت که آوردن ضمیر مذکّر برای خدا، ربطی به جنس ندارد. در زبان عرب اسامى خدا مانند: الله و رحمان از نظر لفظی مذكر مجازی محسوب مي شود. این اسماء مذکر حقیقي نیستند و اصلا جنس ندارند. چون مذکر حقیقی آن است که در مقابل او جنس مونث داشته باشد و چنین چیزی در مورد خداوند وجود ندارد.

خدای تعالی در سوره اخلاص ، خود را به خوبی معرفی کرده است  و فرمود:

“وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَد”

(و براى او هيچ گاه شبيه و مانندى نبوده است)

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید