دين وفطرت
سجده فرشتگان بر آدم بود یا بر خدا؟

سجده فرشتگان بر آدم بود یا بر خدا؟

 

درباره سجده ملائکه بر آدم، مفسران دیدگاه‌های گوناگونی ارائه کرده‌اند و یکی از آنها اینست که ” اسْجُدُوا لِآدَمَ” به این معناست:  خدا “برای آدم به من سجده کنید” گفته است.  آنان برای اینکه سجده بر غیر خدا را شرک می‌دانند این آیه را نیز اینگونه ترجمه می کنند.  پس منظور در این آیه اینست که خداوند به خاطر این خلقت یعنی آدم به فرشته گان امر می‌کند که مرا سجده و شکر کنید نه آنکه به مخلوق تعظیم کنید.  نظر شما در این باره چیست؟

ما نیز این ادعا ها را شنیده ایم. آنان که مدعی همان فکر هستند حرف جر “لام” را که در اول کلمه آدم است درست نفهمیده اند. آنان گمان می نمایند که این  “لام”  به خدا رجوع می کند ولی این فکر کاملا اشتباه است، مثلا در آیه 25 سوره نمل هدهد به حضرت سلیمان می گوید: وجَدْتُهَا وَقَوْمَهَا يَسْجُدُونَ لِلشَّمْسِ مِنْ دُونِ اللَّهِ. ) او و قومش را چنين يافتم كه به جاى خدا به خورشيد سجده مى كنند) در این آیه نیز ماقبل کلمه “شمس” حرف جر “لام” استفاده شده است. آیا این درست است که ترجمه کنیم ” آنان برای خدا به خورشد سجده می کردند”؟ البته که اشتباه است.

ممكن است گفته شود که سجده بر غیر خدا حرام است ولی نباید فراموش کرد اگر همان سجده، به فرمان خدای متعال و جهت اجابت دعوتش، در مقابل انسانی و برای احترام به او انجام پذیرد، چنین سجده ای نه تنها حرام نیست، بلکه نوعی عبودیت و بندگی پروردگار نیز به شمار خواهد آمد، همان طور که ملائکه چنین سجده ای را بجا آوردند. زیرا مقصود از سجده، تعظیم آدم و اظهار برترى او بر فرشتگان است

خلاصة الکلام معنی آیه مورد نظر اینچنین هست:

 ” وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ أَبَى وَاسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنَ الْكَافِرِينَ”

 و چون فرشتگان را فرموديم براى آدم سجده كنيد پس بجز ابليس كه سر باز زد و كبر ورزيد و از كافران شد [همه] به سجده درافتادند

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید