دين وفطرت
وقتی فردی می میرد بازماندگان برای آرامش روحش چیکار کنند؟

وقتی فردی می میرد بازماندگان برای آرامش روحش چیکار کنند؟

سلام علیکم.

در یکی از برنامه های مذهبی تلویزیونی شنیده بودم که در احادیث از پیامبر (ص) نقل شده است که، زایر قبر اگر سوره اخلاص را ۱۱ بار بخواند، انگار به تعداد دفن شدگان در آن قبرستان، ثواب می برد. آیا این حدیث صحت دارد؟  علاوه براین وقتی فردی می میرد بازماندگان برای آرامش روحش چه کار کنند؟

جواب:

علیکم سلام،  حدیثی که شما می گویید این است:

“من مر على المقابر فقرأ فیها إحدى عشره مره : {قل هو الله أحد} ثم وهب أجره للأموات؛ أعطی من الأجر بعدد الأموات”

کسی که از قبرستان رد شود و ۱۱ بار سوره قل هو الله أحد را بخواند، و به اموات آن قبر ببخشد، به تعداد اموات آن قبر ثواب خواهد برد.

در منابع صحیح  حدیثی چنین حدیث ثبت نشده است. عجلونی در کشف الخطاء حدیث مذکور را ذکر کرده است و می گوید که آن را از تاریخ رافعی گرفته است. اما بابت صحیح بودن حدیث چیزی نمی گوید. فتاحی از محدثان معروف بر آن است که حدیث فوق جعلی است. لذا از لحاظ سندی نمی توانیم ادعا کنیم که حدیث صحیح است. اما گذشته از این حدیث از لحاظ متن و دلالت  هم صحیح نمی باشد. چرا که  در قرآن کریم و یا احادیث صحیح هیچ دلیلی راجع به ثواب بودن تلاوت قرآن بر مردگان وجود ندارد. اما پاسخ  سوالی که عرض کردید “وقتی فردی می میرد بازماندگان برای آرامش روحش چیکار کنند” این است که باید از خداوند طلب آمرزش و به حق میت دعا کرد. ادعیه در ایم مورد بسیار است اما مهم این است که دعا از صمیم قلب باید باشد، مهم خواندن متن دعا نیست، بلکه از ته دل بودن آن است.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید