دين وفطرت
کسی که قرآن را خوانده است و ثواب حاصله را به مرحوم هدیه دهد چه اشکالی دارد؟

کسی که قرآن را خوانده است و ثواب حاصله را به مرحوم هدیه دهد چه اشکالی دارد؟

یک مقاله شما در “فیسبوک”  یک نوع ابهامی را در ذهنم ایجاد کرد.

مگر قرآن خواندن ثواب ندارد؟ کسی که قرآن را خوانده است و ثواب حاصله را به مرحوم هدیه دهد چه اشکالی دارد؟ حکم خواندن قرآن و هدیه ثواب آن به روح مردگان در دینمان چیست؟ آیا راجع به این موضوع آیه و یا حدیثی وجود دارد؟

پاسخ:

خواندن قرآن برای مرده هیچ تاثیری بر آن ندارد. هیچ دلیلی راجع به این موضوع وجود ندارد.

خداوند متعال چنین می فرماید:

وَالَّذِینَ جَاؤُوا مِن بَعْدِهِمْ یَقُولُونَ رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلِإِخْوَانِنَا الَّذِینَ سَبَقُونَا بِالْإِیمَانِ وَلَا تَجْعَلْ فِی قُلُوبِنَا غِلًّا لِّلَّذِینَ آمَنُوا رَبَّنَا إِنَّکَ رَؤُوفٌ رَّحِیمٌ

و کسانى که پس از آنان آمده‏اند گویند پروردگارا ما و برادرانمان را که در ایمان بر ما سبقت دارند، بیامرز، و در دلهاى ما نسبت به مؤمنان کینه‏اى مگذار، پروردگارا تویى که رئوف مهربانى‏ (سوره حشر۵۹/۱۰)

و خواندن این دعا بعد از هر نماز توصیه شده:

رَبَّنَا اغْفِرْ لِی وَلِوَالِدَیَّ وَلِلْمُؤْمِنِینَ یَوْمَ یَقُومُ الْحِسَابُ

پروردگارا در روزى که حساب برپا شود، مرا و پدر و مادرم و مؤمنان را بیامرز (سوره ابراهیم ۱۴/۴۱)

در حدیثی چنین روایت می شود:

ابو اسید مالک ابن رابعه السعیدی روایت می کند که روزی در نزد رسول الله نشسته بودیم و فردی از قبیله برادران سلام می آید. و از پیامبر(ص) چنین می پرسد:

ای رسول الله، آیا بعد از وفات مادر و پدرم کار خاصی باید انجام دهم؟

رسول الله چنین پاسخ می دهد:

“بله، برای آنها دعا می کنی و از خدا برای آنها طلب آمرزش می کنی، وصیتشان را اجرا می کنی، از خانواده اش نگهداری می کنی و به دوستانش نیکی و احسان می کنی.” (ابو داوود، ادب،۱۲۰، ابن ماجه، ادب، ۲)

قرآن برای انسانهای زنده نازل شده که از آن بهره ببرند و الگو قرار دهند، نه برای مردگان. خداوند چنین می فرماید:

وَمَا عَلَّمْنَاهُ الشِّعْرَ وَمَا یَنبَغِی لَهُ إِنْ هُوَ إِلَّا ذِکْرٌ وَقُرْآنٌ مُّبِینٌ لِیُنذِرَ مَن کَانَ حَیًّا وَیَحِقَّ الْقَوْلُ عَلَى الْکَافِرِینَ

ما هرگز شعر به او نیاموختیم، و شایسته او نیست، این (کتاب آسمانی) تنها ذکر و قرآن مبین است. هدف این است که افرادی را که زنده‏اند انذار کند و بر کافران اتمام حجت شود و فرمان عذاب بر آنها مسلم گردد. (سوره یاسین، ۳۶/۶۹-۷۰)

ثواب خواندن قرآن فقط شامل حال کسی می شود که با دقت و سعی به درک مطالب آن می کند و آن را الگوی زندگی خویش قرار می دهد. و همچنین اگر فرد مرده هنگامی که در حیات بوده به افراد دیگر آن آموخته و یا واستۀ یادگیری قرآن شده باشد، هر گاه شخصی که به وسیلۀ او قرآن را آموخته قرآن می خواند به او هم ثوابش می رسد. و این هم به خاطر این است که عمل شایسته و نیکویی را انجام داده است.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید