دين وفطرت
تورات چیست و بر چه کسی نازل شده است؟

تورات چیست و بر چه کسی نازل شده است؟

کلمه تورات در قران کریم مانند “توریة”  آمده است ولی تورات تلفظ می شود.

اگر از حروف  واژه  «تورات»، که در قرآن کریم آمده، حرف “ی” را، که به آن اضافه شده برداریم، باقیمانده توراه می شود که یک واژه عبری است. گرچه  واژه شناسان و مفسران عرب ادعای عربی بودن  ریشه اصلی این واژه را دارند ولی حقیقت این است که توراه یک واژه ای وارد از زبان عبرانی به زبان عربی است و معناى آن قانون و تعلیم است.

از نظر قران کریم، تورات بعد از زمان حضرت ابراهیم و حضرت یعقوب علیهما السلام نازل شده است.

يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لِمَ تُحَاجُّونَ فِي إِبْرَاهِيمَ وَمَا أُنْزِلَتِ التَّوْرَاةُ وَالْإِنْجِيلُ إِلَّا مِنْ بَعْدِهِ أَفَلَا تَعْقِلُونَ

” اى اهل كتاب چرا در باره ابراهيم محاجه مى ‏كنيد با آنكه تورات و انجيل بعد از او نازل شده است آيا تعقل نمى ‏كنيد” (آل عمران 35)

كُلُّ الطَّعَامِ كَانَ حِلًّا لِبَنِي إِسْرَائِيلَ إِلَّا مَا حَرَّمَ إِسْرَائِيلُ عَلَى نَفْسِهِ مِنْ قَبْلِ أَنْ تُنَزَّلَ التَّوْرَاةُ قُلْ فَأْتُوا بِالتَّوْرَاةِ فَاتْلُوهَا إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ

“همه خوراكيها بر فرزندان اسرائيل حلال بود جز آنچه پيش از نزول تورات اسرائيل [=يعقوب] بر خويشتن حرام ساخته بود بگو اگر [جز اين است و] راست مى‏ گوييد تورات را بياوريد و آن را بخوانيد” (آل عمران 93)

در ده‏ها آيه قرآن مجيد به نزول تورات  تصريح شده است ولی هیچ جا قرآن نمی گوید که تورات فقط به موسی داده شده است. علاوه بر این، مشخصاً نزول تورات  به یکی از انبیاء  ذکر نشده است  و تحت عنوان کلی کتابهایی که به پیامبران بنی اسرائیل نازل شده از آن یاد می­شود.

إِنَّا أَنْزَلْنَا التَّوْرَاةَ فِيهَا هُدًى وَنُورٌ يَحْكُمُ بِهَا النَّبِيُّونَ الَّذِينَ أَسْلَمُوا لِلَّذِينَ هَادُوا وَالرَّبَّانِيُّونَ وَالْأَحْبَارُ بِمَا اسْتُحْفِظُوا مِنْ كِتَابِ اللَّهِ وَكَانُوا عَلَيْهِ شُهَدَاءَ فَلَا تَخْشَوُا النَّاسَ وَاخْشَوْنِ وَلَا تَشْتَرُوا بِآيَاتِي ثَمَنًا قَلِيلًا وَمَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ

ما تورات را كه در آن رهنمود و روشنايى بود نازل كرديم پيامبرانى كه تسليم [فرمان خدا] بودند به موجب آن براى يهود داورى میکردند و [همچنين] الهيون و دانشمندان به سبب آنچه از كتاب خدا به آنان سپرده شده و بر آن گواه بودند پس از مردم نترسيد و از من بترسيد و آيات مرا به بهاى ناچيزى مفروشيد و كسانى كه به موجب آنچه خدا نازل كرده داورى نكرده‏ اند آنان خود كافرانند (مائده 44)

انبیاء بنی اسرائیل به یهودیان با تورات حکم می کردند.  برای اینکه به هر نبی کتابی نازل شده است و به این کتب به صورت عمومی نام تورات داده می شود.

تنها مورد استثنایی که در قرآن مشخصاً نزول کتاب مقدس به نام او نازل شده حضرت عیسی (ع) است که انجیل بر وی نازل شده است. پس کتاب حضرت عیسی (ع) انجیل است و تورات کتاب ناز شده به تمام پیامبران قبل از حضرت عیسی است. در قران کریم آیاتی وجود دارد که در از کتاب حضرت داوود  خبر می دهد.

وَرَبُّكَ أَعْلَمُ بِمَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَلَقَدْ فَضَّلْنَا بَعْضَ النَّبِيِّينَ عَلَى بَعْضٍ وَآتَيْنَا دَاوُودَ زَبُورًا

و پروردگار تو به هر كه [و هر چه] در آسمانها و زمين است داناتر است و در حقيقت بعضى از انبيا را بر بعضى برترى بخشيديم و به داوود زبور داديم (إسراء 55)

إِنَّا أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ كَمَا أَوْحَيْنَا إِلَى نُوحٍ وَالنَّبِيِّينَ مِنْ بَعْدِهِ وَأَوْحَيْنَا إِلَى إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ وَإِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ وَالْأَسْبَاطِ وَعِيسَى وَأَيُّوبَ وَيُونُسَ وَهَارُونَ وَسُلَيْمَانَ وَآتَيْنَا دَاوُودَ زَبُورًا

ما همچنانكه به نوح و پيامبران بعد از او وحى كرديم به تو [نيز] وحى كرديم و به ابراهيم و اسماعيل و اسحاق و يعقوب و اسباط و عيسى و ايوب و يونس و هارون و سليمان [نيز] وحى نموديم و به داوود زبور بخشيديم (النساء 163)

داوود نیز از پیامبران بنی اسرائیل است کتاب او هم در زمره تورات است. و این فکری که اکثریت در این ادعا هستند که  به داوود کتابی بنام زبور نازل شده است  اشتباه است. در آیه خدای متعال خبر می دهد که به عیسی تورات و انجیل را می آموزد ولی در باره تعلیم زبور چیزی نمی گوید. از اینجا معلوم می شود که تورات نیز همان کتاب است که به داوود نازل شده است.

حدیثی در کتاب نسائی وارد شده است که دیدگاه ما را تایید می نماید: کابول احبار با سوگند کردن  به خدای متعالی که دریا را به موسی راه قرار داد می گوید: در تورات می خوانیم که داوود بعد از نماز این دعا را می خواند: پروردگارا آن دینی را  که  برای من حفظ از عذاب دوزخ و ظلم ظالمان قرار دادی به من خیر قرار بفرما..(نسائی، 89)

با دقت و مداقه در آیات قران کریم  به این نتیجه می رسیم که  تمام کتابهای پیامبران بنی اسراییل تورات نام داشته. و این باور که تورات کتابی است که به حضرت موسی نازل شده  باور اشتباه است. جای تأسف است که نه تنها یهودیان بلکه مسلمانان  هم این را باور دارند.

عهد عتیق نیز تورات را  مانند قران کریم توصیف می کند و او را صرفاً مختص به حضرت موسی نمی داند.

“به کلمات خداوند گوش ندادیم و با واسطه پیامبران خود که به ما تورات نازل کرد اطاعت نکردیم” (دانیل 9:10)

“یشو این کلمات را به کتاب خدا تورات  نوشت.. “(یشو 26)

هنگام توجه به آیات کتاب عهد عتیق به این نتیجه می آییم مجموعه كتب مقدس  که بر انبیای بنی اسراییل نازل شده است می توان تورات نام داد.

دلایل باکی آدام نظر ما را تصدیق می کند:

تورات به کتاب حضرت موسی بعدها توسط یهود نامیده شده است. در تالمود به کتاب موسی و عهد عتیق تورات می گویند (باکی آدام- تورات وفق منابع یهود .)

ودات ییلماز

نظریه

  • خیر ببینی استاد گرامی که واقعیت ها را بیان می کنی. جزاکم الله خیرا

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید