دين وفطرت
آیا دعانویسی و  فال گرفتن با قران جایز است؟

آیا دعانویسی و فال گرفتن با قران جایز است؟

آخوند روستای ما به بیماران از آیات قران به کاغذ می نویسد و به آنان می دهد و مردم معتقدند که با نوشته های او شفا می یابند. علاوه بر این با قران فال می گیرد. آیا این کار او درست است؟ نظر شما چیست؟ آیا شما فکر می کنید که دعانویسی در زندگی انسان تاثیر دارد؟
( شربیانی از اصفهان)
اولا قران کریم برای هدایت انسان نازل شده است و برای هدایت یافتن انسان باید قران کریم را خواند و فهمید و به دستوراتش عمل کرد. بهره ای غیر از این نمی توان از آن گرفت. ثانیا کاری که شما به آن اشاره کردید تنها در کشور شما رایج نیست بیشتر کشورهای اسلامی از این قبیل مشکلات رنج می برند و عده ای از جهالت مردم سوء استفاده می كنند و با نوشتن خطوط كج و معوج مردم را فريب داده و جيب آنها را خالی می كنند. علاوه بر این، این چنین کارها بیشتر به جادوگری شبیه است. جادوگری، پیش بيني و پيشگوويي نیز حرام و گناه است. قران کریم در این مورد می فرماید:
وَاتَّبَعُوا مَا تَتْلُو الشَّيَاطِينُ عَلَى مُلْكِ سُلَيْمَانَ وَمَا كَفَرَ سُلَيْمَانُ وَلَكِنَّ الشَّيَاطِينَ كَفَرُوا يُعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْرَ وَمَا أُنْزِلَ عَلَى الْمَلَكَيْنِ بِبَابِلَ هَارُوتَ وَمَارُوتَ وَمَا يُعَلِّمَانِ مِنْ أَحَدٍ حَتَّى يَقُولَا إِنَّمَا نَحْنُ فِتْنَةٌ فَلَا تَكْفُرْ فَيَتَعَلَّمُونَ مِنْهُمَا مَا يُفَرِّقُونَ بِهِ بَيْنَ الْمَرْءِ وَزَوْجِهِ وَمَا هُمْ بِضَارِّينَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ وَيَتَعَلَّمُونَ مَا يَضُرُّهُمْ وَلَا يَنْفَعُهُمْ وَلَقَدْ عَلِمُوا لَمَنِ اشْتَرَاهُ مَا لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ خَلَاقٍ وَلَبِئْسَ مَا شَرَوْا بِهِ أَنْفُسَهُمْ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ
و آنچه را كه شيطان[صفت]ها در سلطنت‏ سليمان خوانده [و درس گرفته] بودند پيروى كردند و سليمان كفر نورزيد ليكن آن شيطان[صفت]ها به كفر گراييدند كه به مردم سحر مى ‏آموختند و [نيز از] آنچه بر آن دو فرشته هاروت و ماروت در بابل فرو فرستاده شده بود [پيروى كردند] با اينكه آن دو [فرشته] هيچ كس را تعليم [سحر] نمیکردند مگر آنكه [قبلا به او] مى گفتند ما [وسيله] آزمايشى [براى شما] هستيم پس زنهار كافر نشوى و[لى] آنها از آن دو [فرشته] چيزهايى مى ‏آموختند كه به وسيله آن ميان مرد و همسرش جدايى بيفكنند هر چند بدون فرمان خدا نمى‏ توانستند به وسيله آن به احدى زيان برسانند و [خلاصه] چيزى مى ‏آموختند كه برايشان زيان داشت و سودى بديشان نمى ‏رسانيد و قطعا [يهوديان] دريافته بودند كه هر كس خريدار اين [متاع] باشد در آخرت بهره‏ اى ندارد وه كه چه بد بود آنچه به جان خريدنداگر مى‏ دانستند. ( بقره 102)
در واقع اگر کسی حاجتی دارد باید به زبان خود از خدای متعال بخواهد و با کمال توجه به مفاهیم، به درگاه خداوند مهربان عرض نیاز و دعا کرده و حوائج خویش را طلب کند. این توصیه دین ما است و این را دین جایز می داند.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید