دين وفطرت
آیا خوردن شراب به عنوان دارو جایز است؟

آیا خوردن شراب به عنوان دارو جایز است؟

پیش از هر چیزی باید بدانید که خداوند متعال در کتاب خود شراب و مشروبات الکلی دیگر را حرام فرموده است.  در آیات 90 و 91  در سوره مائده اینچنین می فرماید:

یا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالْأَنْصَابُ وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ. نَّمَا يُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَنْ يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ فِي الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ وَيَصُدَّكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَعَنِ الصَّلَاةِ فَهَلْ أَنْتُمْ مُنْتَهُونَ.

اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد شراب و قمار و بتها و تيرهاى قرعه پليدند [و] از عمل شيطانند پس از آنها دورى گزينيد باشد كه رستگار شويد. همانا شيطان مى‏ خواهد با شراب و قمار ميان شما دشمنى و كينه ايجاد كند و شما را از ياد خدا و از نماز باز دارد پس آيا شما دست برمى داريد.

خوردن شراب و یا مشروبات الکلی دیگر به قصد علاج جایز نیست و این کار البته که حرام است. این که پزشک راه معالجه را فقط با خوردن مشروبات الکلی مست کننده بداند و حتی مصرف آن را برای بهبود برخی از بیماری ها توصیه کند، نمی تواند دلیلی برای خوردن شراب باشد. چون بیماریی در جهان وجود ندارد که علاج آن شراب باشد.

سوال مهمی که اینجا مطرح میشود این است که برخی بر این عقیده اند که در شراب فوایدی نیز دارد و آیه 219 سوره بقره را به عنوان دلیل می آورند؛ اگر چنین است پس چرا حرام مطلق است؟  باید گفت که این دیدگاه اشتباه است. سودی که خداوند خدای متعال در آن آیه به آن اشاره می فرماید منظور فواید در خوردن آن نیست. بلکه منظور فواید آن در موارد استعمال دیگر است مثلاً در پزشکی؛ چون خوردنش حرام است.

يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَا أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِمَا وَيَسْأَلُونَكَ مَاذَا يُنْفِقُونَ قُلِ الْعَفْوَ كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَتَفَكَّرُونَ -درباره شراب و قمار از تو مى ‏پرسند بگو در آن دوگناهى بزرك و سودهايى براى مردم است و[لى] گناهشان از سودشان بزرگتر است و از تو مى ‏پرسند چه چيزى انفاق كنند بگو مازاد [بر نيازمندى خود] را اين گونه خداوند آيات [خود را] براى شما روشن مى‏ گرداند باشد كه بينديشيد

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید