در قرآن کریم مراد از (أُوتُوا الْکِتَابَ) چه کسانی هستند.

کسانیکه کتاب داده شده اند وغذا های شان برای مسلمین حلال هست چه کسانی هستند؟

کسانیکه برا ی شان کتا ب داده  شده  در باره غذا های آنها خداوند جل جلاله در سوره مائده آیه ۵ چنین میفر ماید :

الْیَوْمَ أُحِلَّ لَکُمُ الطَّیِّبَاتُ وَطَعَامُ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ حِلٌّ لَکُمْ وَطَعَامُکُمْ حِلٌّ لَهُمْ

ترجمه: امروز چیزهاى پاکیزه براى شما حلال شده و طعام کسانى که اهل کتابند براى شما حلال و طعام شما براى آنان حلال است.

اکثر  مفسرین متقدمین به این عقیده هستند که  از تعبیر (أُوتُوا الْکِتَابَ) در آیه فوق ذکر گردیده هست  به طور کلی یهود ونصاری قصد کرده میشود ودرین آیه کریمه نیز از تعبیر فوق اهل کتاب قصد کرده شده هست

باگذشت زمان وقتیکه مذاهب تشکل یافته اند در بین مذاهب اهل سنت والجماعه علمای مذاهب شافعی, وحنبلی چنین میگویند  : مقصد  در آیه فوق از تعبیر (أُوتُوا الْکِتَابَ)  همانا یهود ونصاری هست. علمای مذهب حنفی چنین دیدگاهی دارند : از تعبیر (أُوتُوا الْکِتَابَ) در قرآن کریم کسانی قصد کرده میشود اونها به یکی از ادیان سماوی عقیده دارند و برای شان از طرف خداوند یک کتاب ویا صحف نازل شده باشد مانند تورات، زبور ،انجیل وصحف  بنا بر این در آیه فوق از تعبیر (أُوتُوا الْکِتَابَ) در کنار یهود ونصاری معتقدین ادیان سماوی دیگر نیز شامل میباشد به نظر علمای وقف سلیمانیه درین موضوع دیدگاه مذهب حنفی به آیات قرآن موافقت دارد وهیات کبار علمای  وقف سلیمانیه نیز به این با ور هستند. به خا طریکه خداوند جل جلاله در قران کریم درسوره حج  آیه ۱۷ چنین میفرماید. إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَالَّذِینَ هَادُوا وَالصَّابِئِینَ وَالنَّصَارَى وَالْمَجُوسَ وَالَّذِینَ أَشْرَکُوا إِنَّ اللَّهَ یَفْصِلُ بَیْنَهُمْ یَوْمَ الْقِیَامَهِ إِنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ شَهِیدٌ

ترجمه: کسانى که ایمان آوردند و کسانى که یهودى شدند و صابئى‏ ها و مسیحیان و زرتشتیان و کسانى که شرک ورزیدند البته خدا روز قیامت میانشان داورى خواهد کرد زیرا خدا بر هر چیزى گواه است .

در آیه فوق  انسانها به سه گروه تقسیم شده اند

الف. مومنین …

ب. یهود، نصاری، صابئی و مجوسیان..

ت. مشرکین..

همانطوریکه میبنید انسانها به سه گروپ عمده تقسیم شده اند وبین آنهارا با اسم موصول  (الذین) وبا حرف عطف (و) جدا ساخته اند بنا به قاعده عمومی  اغلبا حرف عطف متفاوت بودن را نشان  میدهد . بنابراین محتملا  آنها به عنوان دسته های جداگانه دسته بندی شده اند .

صابئیون ومجوسی ها  که در آیه کریمه نام هایش ذکر گردیده مانند یهود ونصارا یک ملتی هست که  در دست های شان کتابی موجود هست که به با ور آنها این کتاب  از جانب خداوند نازل شده هست و این یک نشانه مهم هست که نباید در آیه فوق کلمه (أُوتُوا الْکِتَابَ)  ر ا صرف با یهود ونصاری محدود نمود.

ونیز خداوند جل جلاله در قرآن کریم  در آیات متعدد میفرماید که  پیامبرانیرا که  به خواطر ایقاظ انسانها  ار سال نموده است کتاب هم  داده هست برای معلومات بیشتر درین باره میتوانید آیه ۱۳۶و۲۱۳ سوره بقره وآیه ۸۱ سوره آ ل عمران وآیه ۸۳ الی ۸۹ سوره انعام نظر بیاندازید.  بنا بر این قوم هاییکه برایشان کتاب داده شده اند نباید   صرف به  یهود ونصاری منحصر نمود.  ونیزروایت شده هست  حضرت علی کرم الله وجهه صا بئیون را  قومی دارای کتاب قبول میکرد. ونیز جابر بن زید ، اسحق بن راهویه ، ابو حنیفه خوردن  ذبیحۀ صابئیون را جایز میدانند در عین شکل سعید بن مسیب ، قتاده، ابو ثور و ابن حزم ذبیحۀ مجوسی ها را مباح میدانند یعنی به خوردن ذبیحه مجوسیون کدام اشکالی نمیبینند.

ونیز مورخ مشهور تاریخ اسلام حمید الله بودیست ها را ورشید رضا برهمنیست و کنفوسیوس ها را  از منسوبین دین الهی میشمارند که برای شان کتاب داده شده اند.

خلاصه بگوییم  اگر موارد ی را  که در بالا ذکر گردید مد نظر بگیریم اهل کتاب ویا (أُوتُوا الْکِتَابَ)   را با یهود ونصاری منحصر نمودن درست نمیباشد اهل کتاب برای همه کسانی گفته میشود که برای شان کتاب ووحی نازل شده باشد.

منبع: یحی شنول (به ما پرسان میکنند) مجلۀ کتاب وحکمت ، شمارۀ ۴۰ ماه ،جنوری- مارچ صفحۀ ۴۰-۴۱

 

 

 

Facebook'ta PaylaşTwitter'da Paylaş

ابراز نظر  
نظر خود را درباره اين مطلب بيان کنيد *
 

شوهد 225 مرة/مرات