دين وفطرت
آیا حضرت زکریا چند روز با مردم سخن نگفت؟

آیا حضرت زکریا چند روز با مردم سخن نگفت؟

باسلام وادب خدمت استاد محترم عبد العزیز بایندر .

می خواستم از حضورتان خواهش کنم نظرتان را درباره این سوال بفرمایید:

در قران کریم در یک جا می فرماید که حضرت زکریا سه روز با مردم سخن نگفت و لی در جای دیگر می فرماید که این  سه شب و روز ادامه پیدا کرد. بعضی ها ادعا می کنند که این دو آیه با هم منافات دارند. نظر جنابعالی در این موضوع چیست؟

علیکم سلام،

هر دو آیه را به یک بار برای یادآوری ذکر می کنیم. توجه کنید:

قَالَ رَبِّ اجْعَلْ لِي آيَةً قَالَ آيَتُكَ أَلَّا تُكَلِّمَ النَّاسَ ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ إِلَّا رَمْزًا وَاذْكُرْ رَبَّكَ كَثِيرًا وَسَبِّحْ بِالْعَشِيِّ وَالْإِبْكَارِ

گفت پروردگارا براى من نشانه‏ اى قرار ده فرمود نشانه‏ ات اين است كه سه روز با مردم جز به اشاره سخن نگويى و پروردگارت را بسيار ياد كن و شبانگاه و بامدادان [او را] تسبيح گوى  (آل عمران 41)

الَ رَبِّ اجْعَلْ لِي آيَةً قَالَ آيَتُكَ أَلَّا تُكَلِّمَ النَّاسَ ثَلَاثَ لَيَالٍ سَوِيًّا

گفت پروردگارا نشانه‏ اى براى من قرار ده فرمود نشانه تو اين است كه سه شبانه [روز] با اينكه سالمى با مردم سخن نمى‏ گويى ( مریم 10)

از نظر ما در این دو آیه تناقضی وجود ندارد. ( هر چند بارها در باره عدم وجود تناقض در قران کریم مقاله های نوشتیم و به خوانندگان گرامی تقدیم کردیم)   دقت کنید، در آیه اول “ثَلَاثَةَ أَیَّامٍ” (سه روز) ذکر شده و در آیه دوم ” ثَلاث لَیَالٍ” (سه شب) این دو منافاتی با یکدیگر ندارند و تعبیر به سه روز شامل شب‌های آن نیز می‌شود و این نوع استعمال رواج بسیاری دارد که می‌گوییم سه شب و روز‌های آن ‌را نیز قصد می‌کنیم.

ولی متاسفانه برخی افراد بی سواد تمام هم و غم خود را به کار بسته اند که از کتاب خدا اشکال بگیرند گویا می خواهند بدین طریق چیزی را اثبات نمایند و به جایی انتقاد سالم به نفی رو آورده اند. آنها با این عمل  خو در این اندیشه اند که بتوانند از محبوبیت قران کریم در میان جوانان مسلمان بکاهند؛ ولی نمی فهمند که قران کریم ذکری است که خدای متعال خود حفظ آن را وعده داده است.

 البته خدای متعال در کتاب خود آنها را نیز فراموش نکرده و در این مورد می فرماید:إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَن تَشِيعَ الْفَاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ»؛ كسانی كه دوست دارند زشتي ها در ميان مردم باايمان شيوع يابد عذاب دردناكی برای آنها در دنيا و آخرت است، و خداوند می داند و شما نمی دانيد. (سوره نور، آيه 19)

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید