دين وفطرت
لقمه حرام

لقمه حرام

سلام عليكم استاد

 اگر کسی در خانواده ای رشد کند که سرپرست خانواده از راه حرام خانواده اش را سیر می کرده، تکلیف فرزندان که از این موضوع بی اطلاع بودن و از این راه رشد کردند چیست؟ دچار عوارض لقمه حرام نمی شوند؟

و علیکم السلام

قاعده کلی در اسلام این است: وَأَنْ لَیْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعیَ – و اينكه براى انسان جز حاصل تلاش او نيست (نجم 39)

یعنی فرزندان هیچ گناهی نکردند نمی توانند مسئول گناه پدر باشند.  لذا دچار عوارض لقمه حرام نمی شوند

ولی اگر کسی می داند لقمه ای که می خورد از راه حرام به دست آمده، باید از خوردن آن خودداری کند چون حرام در روح و روان انسان تأثيرات مهمّی بر جای می گذارد.

والدین هم باید مواظب باشند که فرزندان خود را با لقمه ی حرام پرورش ندهند. این بسیار مهم است ئ خدای متعال مسلمانان را از این کار ناپسند نهی می کند چنانکه در کتاب خود در این باره چنین می فرماید:يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ إِلَّا أَنْ تَكُونَ تِجَارَةً عَنْ تَرَاضٍ مِنْكُمْ وَلَا تَقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُمْ رَحِيمًا

اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد اموال همديگر را به ناروا مخوريد مگر آنكه داد و ستدى با تراضى يكديگر از شما [انجام گرفته] باشد و خودتان را مكشيد زيرا خدا همواره با شما مهربان است  (نساء 29)

حضرت پیامبر (ص) حرام را از بزرگترين عوامل هلاكت انسان و مهم‌ترين موانع رسيدن به سعادت معرفي مي‌كند و می فرماید:

اِنَّ اَخْوَفَ مَا اَخَافُ عَلَي اُمَّتِي مِنْ بَعْدِي هَذِهِ الْمَكَاسِبُ الْحَرَامُ.

بيمناك‌ترين چيزي كه بر امت خود از آن می‌ترسم، درآمدهای حرام است.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید