دين وفطرت
“برای اینکه روزه نگرفتم ماموران انتظامی مرا دستگیر کردند..”

“برای اینکه روزه نگرفتم ماموران انتظامی مرا دستگیر کردند..”

با سلام.

بنده به علت کاری که دارم  قادر به روزه گرفتن نیستم. به خاطر دور بودن خانه به رستوران اطراف شهر رفتم. در همین حال ماموران انتظامی  به داخل رستوران آمده و من را دستگیر کردند.آیا بنده باید مجازات شوم؟

 

سلام علیکم

به هیچ عنوان کار نیرو انتظامی را صحیح نمی دانیم. چون کسی را به زور وادار کردن برای روزه گرفتن درست نیست. اما آنچه شما می گویید به علت کاری که دارید  قادر به روزه گرفتن نیستید باید توجه نمایید که در دین اسلام ظاهرا فقط به بیماران و مسافران مجوز روزه نگرفتن داده شده است. خداوند چنین می فرمایند:

أَیَّامًا مَّعْدُودَاتٍ فَمَن کَانَ مِنکُم مَّرِیضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّهٌ مِّنْ أَیَّامٍ أُخَرَ وَعَلَى الَّذِینَ یُطِیقُونَهُ فِدْیَهٌ طَعَامُ مِسْکِینٍ فَمَن تَطَوَّعَ خَیْرًا فَهُوَ خَیْرٌ لَّهُ وَأَن تَصُومُواْ خَیْرٌ لَّکُمْ إِن کُنتُمْ تَعْلَمُونَ. شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِیَ أُنزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَیِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَن شَهِدَ مِنکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ وَمَن کَانَ مَرِیضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّهٌ مِّنْ أَیَّامٍ أُخَرَ یُرِیدُ اللّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَلاَ یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْرَ وَلِتُکْمِلُواْ الْعِدَّهَ وَلِتُکَبِّرُواْ اللّهَ عَلَى مَا هَدَاکُمْ وَلَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ

چند روز معدودی را (باید روزه بدارید) و کسانی که از شما بیمار یا مسافر باشند می توانید روزهای دیگری را (بجای آن روزه بگیرند) و بر کسانی که قدرت انجام آن را ندارند (همچون بیماران مزمن و پیرمردان و پیره زنان) لازم است کفاره بدهند، مسکینی را اطعام کنند، و کسی که کار خیر را پذیرا شود برای او بهتر است، و روزه داشتن برای شما بهتر است اگر بدانید.. (آن چند روز معدود) ماه رمضان است که قرآن برای راهنمائی مردم و نشانه‏های هدایت و فرق میان حق و باطل در آن نازل شده، پس آنکس که در ماه رمضان در حضر باشد روزه بدارد، و آنکس که بیمار یا در سفر باشد روزهای دیگری را بجای آن روزه بگیرد، خداوند راحتی شما را می‏خواهد نه زحمت، هدف این است که این روزها را تکمیل کنید، و خدا را بر اینکه شما را هدایت کرده بزرگ بشمرید و شاید شکرگذاری کنید.( سوره بقره، ۱۸۴-۱۸۵)

اما به نظر ما نباید رخصت ترک روزه را منحصر به مریض و مسافر بدانیم. و یا بهتر است بگوییم که صاحبان برخی شغل را می توان زیر مجموعه افراد مریض یا مسافر ببریم. مثلا وقتی بر اثر روزه گرفتن احتمال لرزیدن دست برای جراح پیش می آید، رخصت ترک روزه را کسب خواهد کرد. خلاصه کلام این است که صاحبان شغل های حساس باید خودشان تشخیص دهند، آیا روزه گرفتن آنها زندگی خود و یا کسی دیگر را به خطر می اندازد یا نه.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید