دين وفطرت
فرار از روزه

فرار از روزه

سلام علیکم. آرزوی قبولی عبادات شما.  از جناب عبد العزیز باییندر سوالی داشتم . بعضی ها ادعا می کنند که انسان می تواند برای فرار از روزه به مسافرت برود. چون در قران کریم خدای متعال مسافران را از روزه معاف کرده است. آیا این کار درست است؟

علیکم سلام خواننده گرامی، ما هم آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما را داریم.

در باره روزه مسافر قران کریم می فرماید:

“فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ وَ مَنْ كانَ مَرِيضاً أَوْ عَلى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَ لا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَ لِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَ لِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلى ما هَداكُمْ وَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ” ( بقره 185)

 “… پس هر كس از شما اين ماه را درك كند، بايد آن را روزه بدارد و كسى كه بيمار يا در سفر است، (-(بايد به شماره آن)-) تعدادى از روزهاى ديگر را (-(روزه بدارد)-). خدا براى شما آسانى مى‏خواهد و براى شما دشوارى نمى‏خواهد؛ تا شماره (-(مقرر)-) را تكميل كنيد و خدا را به پاس آن كه هدايتتان كرده است، به بزرگى بستاييد؛ باشد كه شكرگزارى كنيد”

 در این آیه حکم روزه مسافر خیلی واضح بیان شده است. خداوند وقتی به بیماران و یا مسافران رخصت می دهد، معنی آن این نیست که مریض یا مسافر شوند تا روزه نگیرند.  یعنی کسی که برای افطار کردن عمدا سفر می کند او در حکم مسافر نمی شود و او آن امتیازی که خداوند داده سوء استفاده می نماید  و از روزه به قصد مسافرت فرار می کند. و هیچ شکی نیست که مسافرت به قصد فرار از روزه اشکال دارد. مسافر به کسی می گویند که ضرورت مسافرت و سفر رفتن داشته و امکان به تاخیر انداختن این سفر را هم ندارد.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید