دين وفطرت
“نمازم را هم به زور و بخاطر ترس از جهنم می خوانم…”

“نمازم را هم به زور و بخاطر ترس از جهنم می خوانم…”

سلام علیکم.  من اصلا توفیق خواندن قران را ندارم. یعنی اغلب بی حوصله هستم و نمازم را هم به زور و بخاطر ترس از جهنم می خوانم. علت آن چه میتواند باشد؟

و علیکم السلام

در مورد مسئله ای که طرح فرموده اید می توان گفت که اگر انسان از عبادات لذت نمی برد این بدان معنا نیست که عباداتش قبول نمی شود

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَکُمْ وَأَهْلِیکُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَهُ عَلَیْهَا مَلَائِکَهٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا یَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَیَفْعَلُونَ مَا یُؤْمَرُونَ

اى کسانى که ایمان آورده‏اید خودتان و کسانتان را از آتشى که سوخت آن مردم و سنگهاست‏ حفظ کنید بر آن [آتش] فرشتگانى خشن [و] سختگیر [گمارده شده] اند از آنچه خدا به آنان دستور داده سرپیچى نمى‏کنند و آنچه را که مامورند انجام مى‏دهند

طبق این آیه و آیات دیگر ترس از آتش جهنم چیز ناپسندی محسوب نمی شود. ممکن است انسان در اجزاء نماز لذتی احساس بکند. مثلا هنگام سجده وقتی که سرش را به زمین می گذارد از سجده لذتی ببرد و ممکن از در رکوع یا در اقامه و الخ.

اما آنکه انسان بطور کلی از عبادت لذت نمی برد و آن را بی حوصله انجام می دهد علتش ممکن است این باشد که معنی عبادت را به درستی درک نکرده است. مثلا وقتی که نماز می خواند ادراک نمی کند در برابر چه کسی ایستاده و در حضور چه کسی است. عدم شناخت و معرفت خدای متعال.

برای آن که این حالت در انسان از میان برود باید شخص در باره خداشناسی بسیار مطالعه کند. به این خاطر است که دین مبین اسلام به علم و دانش اهمیت زیادی داده و طلب علم را بر مسلمانان واجب کرده است .

اما م علی بن ابی طالب (رض) در این مورید می فرماید: “کیف یجد لذة العباده من لا یصدن عن الهوی. کسی که از هوای نفس خود پیروی می کند، چگونه از عبادت لذت خواهد برد؟!

علاوه بر این دعای بسیار کنید تا لذت عبادت را بچشید.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید