دين وفطرت
آیا رزق انسان تقدیر خداوند است؟

آیا رزق انسان تقدیر خداوند است؟

بعضی افراد بدون اینکه کار کنند خیلی خوب زندگی می کنند. در مقابل افراد دیگری نیز هستند که از صبح تا شب کار می کنند ولی نمی توانند مایحتاج روزمره ی خود را تامین نمایند. آیا رزق انسان تقدیر خداوند است؟

در دنیایی که محل امتحان است، انسانها به طرق گوناگون به امتحان کشیده می شوند. برخی از آنها با مال و ملک و یا با گرسنگی و بعضی ها با صحت و بیماری. اصل کار تحمل در این امتحانات می باشد. نباید فراموش کرد دنیا محل گذر است نه ماندن. سختی و آسانی آن به سرعت می گذرد و همه فراموش می شود؛ لذت ها، مریضی ها، شادی ها و غم ها همه از بین می رود. آن چه می ماند آن مساله اندوخته ی بزرگ و هدایت الهی است.

 خدای متعال در این باره چنین می فرماید:

وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ

و قطعا شما را به چيزى از [قبيل] ترس و گرسنگى و كاهشى در اموال و جانها و محصولات مى ‏آزماييم و مژده ده شكيبايان را( بقره 155)

تحمل انسان ها در قبال این امتحانات قدر آنان است. یعنی انسان با این امتحانات میزان ایمان خود را نشان می دهند. اگر در برابر این سختیها صبور باشند در اخرت پاداش می گیرد اما اگر عصیان کنند گرفتار عذاب خواهند شد. در آیه دیگر می فرماید:

اللَّهُ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَيَقْدِرُ لَهُ إِنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ

خدا بر هر كس از بندگانش كه بخواهد روزى را گشاده مى‏ گرداند و [يا] بر او تنگ مى‏ سازد زيرا خدا به هر چيزى داناست

عنکبوت 62)

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید