دين وفطرت
“آیا قبل اذان اگر وضو گرفته ایم برای نماز باید دوباره تجدید شود؟

“آیا قبل اذان اگر وضو گرفته ایم برای نماز باید دوباره تجدید شود؟

با سلام و عرض خسته نباشید خدمت کارمندان سایت عظیم الاطلاعات  “دین و فطرت”. شنیده ام که قبل اذان اگر وضو گرفته ایم برای نماز باید دوباره تجدید شود،  چون قبل از اذان وقت نماز داخل نشده تا شخص بخواهد براش اقدام کند . آیا درست است؟

وعلیکم السلام ورحمت الله

برای خواندن نماز باید وضو بگیریم. اگر وضو باطل نشده باشد برای چه دو باره باید وضو بگیرید؟ مگر داخل شدن وقت نماز را جزء مبطلات وضو می دانید؟ اشتباه است. کارهایی که وضو را باطل می نماید در آیه 6 سوره مائده اشاره شده است:

“…و اگر جنب‏ايد خود را پاك كنيد و اگر بيمار يا در سفر بوديد يا يكى از شما از قضاى حاجت آمد يا با زنان نزديكى كرده‏ ايد و آبى نيافتيد پس با خاك پاك تيمم كنيد و از آن به صورت و دستهايتان بكشيد خدا نمى‏ خواهد بر شما تنگ بگيرد ليكن مى‏ خواهد شما را پاك و نعمتش را بر شما تمام گرداند باشد كه سپاس [او] بداريد.

بنابر این خارج شدن بول، خارج شدن مدفوع، خارج شدن باد از شکم، خوابیدن به گونه ای که چشم نبیند و گوش نشنود و چیزهایی که عقل را از بین می برند و الخ.. وضو را باطل می کند. با یك وضو تا زمانى كه یكى از مبطلات وضو پیش نیامده باشد مى توان نماز خواند. اگر وقت نماز نزدیك باشد و به قصد آمادگى براى نماز وضو بگیرد، اشكال ندارد و مى تواند با آن نماز بخواند.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید