دين وفطرت
آیا افراد دیوانه در روز قیامت  محشور می شوند؟

آیا افراد دیوانه در روز قیامت محشور می شوند؟

آیا افراد  دیوانه  و بیماران روانی نیز مثل انسانهای دیگر در روز قیامت  محشور می شوند؟  آگر محشور می شوند  وضعیت آنها چگونه خواهد بود؟

تکلیف افراد دیوانه و بیماران روانی مانند  اطفال است  و در روز قیامت از آنها مانند کودکان استقبال خواهد شد.    مثلا در آیه 21 سوره طور اینچنین می فرماید:

وَالَّذِينَ آمَنُوا وَاتَّبَعَتْهُمْ ذُرِّيَّتُهُمْ بِإِيمَانٍ أَلْحَقْنَا بِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَمَا أَلَتْنَاهُمْ مِنْ عَمَلِهِمْ مِنْ شَيْءٍ كُلُّ امْرِئٍ بِمَا كَسَبَ رَهِينٌ

“و كسانى كه گرويده و فرزندانشان آنها را در ايمان پيروى كرده‏ اند فرزندانشان را به آنان ملحق خواهيم كرد و چيزى از كار[ها]شان را نمى ‏كاهيم هر كسى در گرو دستاورد خويش است”

بر اساس آنچه از این آیه قرآن استنتاج مى‏شود، چون  کودکان هنوز مكلّف نشده اند، و قبل از آن که گناهي از  آنها  سر بزند از دنيا رفته اند به والدین خود ملحق خواهند شد. گفتنی است که  این آیه فقط مختص کسانی نیست که در اوان کودکی از دنیا رفته اند بلکه کسانی را نیز شامل می شود که دارای معلولیتی هستند که خارج از اراده و کنترل آنها است مانند  معلولان ذهنی، دیوانه ها یا حتی بچه هایی که در شکم مادر سقط می شوند.

این گونه افراد چه دوران کودکی از دنیا بروند یا بزرگ شده و هنگام رسیدن به سن بلوغ فاقد شعور و عقل باشند حکم آنها همان حکم کسانی است که در کودکی از دنیا رفته اند و در کنار رحمت الهی آرام گرفته از نعمات خداوندی بهره مند خواهند شد. ولیکن اگر کسی پس از رسیدن  به سن بلوغ مدتی عاقل بوده ولی بعداً معلول شده باشد، بابت اعمال نیک و بدی که در دوران عاقلی انجام داده حساب پس داده و به ترتیب پاداش و جزا خواهد گرفت.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید