دين وفطرت
آیا باید از خدا علم خواست یا تقوا؟”

آیا باید از خدا علم خواست یا تقوا؟”

سلام علیکم اساتید گرامی.  از این که پاسخگوی سوالاتمان هستید از شما تشکر و قدر دانی می نمایم . سوال دیگری دارم:  آیا باید از خدا علم خواست یا تقوا؟

و علیکم السلام

از این که قدردان زحمات کسانی هستید که در سایت زحمت می کشند ما هم از شما ممنونیم. و اما در پاسخ به سوالتان باید بگویم

اگر انسان علم بدون  تقوا داشته باشد علم او علیه خودش خواهد بود. علم او موجب تکبر و حجاب خواهد بود. اما اگر بر عکس فرد متقی باشد با این که علم نداشته باشد، تقوای او سپرش می شود و از هر گونه انحرافات جلوگیری می کند. پس داشتن تقوا نیز  بهتر است.

قرآن تقوا را به لباس تشبیه کرده و آن را بهترین لباس دانسته است: وَ لِباسُ التَّقْوى‏ ذلِکَ خَیْرٌ”. – لباس تقوا، بهترین لباس براى انسان است. ( اعراف، 26)

 و در جای دیگر می فرماید:  ” إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ” – در حقيقت ارجمندترين شما نزد خدا پرهيزگارترين شماست بى‏ ترديد خداوند داناى آگاه است . حجرات، 14،

علاوه براین اسلام دینی است که کتاب او با طلب علم آغاز می شود و اولین آیه آن کتاب “اقرا” (بخوان) می باشد. اسلام  به علم و دانش کمتر از تقوی اهمیت نمی دهد  و در قران کریم خدای متعال   می فرماید : ” يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ” – خدا درجات آنان را که ایمان آوردند و آنان را که دانش و علم به ایشان داده شده بالا می برد و خداوند به هر عملی که انجام دهید آگاه است .(مجادله 11)

و در آیه دیگر در باره کسی که دارای حکمت است – اینچنین تعبیر می کند :” ؤْتِي الْحِكْمَةَ مَنْ يَشَاءُ وَمَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْرًا كَثِيرًا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ” – دانش را به هر کس بخواهد (شایسته ببیند ) می دهد و به هر کس که دانش عطا گردیده خیر فراوانی نیز داده شده است و جز خردمندان (این حقایق را درک نمی کنند و ) متذکر نمی گردند. (بقره -269)

با توجه به آیات مذکور باید گفت که علم و دانش نیز مانند تقوی و پرهيزگاری  برای انسان  خیلی مهم است. اما چه بهتر آدم هم با تقوی هم با علم باشد.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید