دين وفطرت
آذر پدر حضرت  ابراهیم (ع)  است یا عموی او ؟

آذر پدر حضرت ابراهیم (ع) است یا عموی او ؟

سلام علیکم

دانشجوی دانشگاه “جامعة المصطفی” در شهر قم  هستم. در درس “علوم قران” خواندیم که آذر که در قران کریم نام او آمده در اصل عموی حضرت ابراهیم بوده است هر چند که در قران کریم  بعنوان اَب (پدر) حضرت ابراهیم معرفی شده است. در این باره با اساتید دانشگاه بحثی نیز کردیم ولی دلیل آنها برای ما مانند قانع کننده نبود. نظر شما در این باره چیست؟

یوسف منوچهر- شهر قم

 

علیکم سلام. مسئله ای که شما در سؤال خود مطرح کرده اید محل اختلاف است. شما که در ایران تحصیل می کنید بی شک نظر علماء اهل تشیع را به شما می گویند. مورخین اهل تشیع مدعی هستند که آذر نمی تواند پدر حضر ابراهیم باشد زیرا مشرک و بت پرست بوده است، چون مشرک بودن پدر پیامبر امری ناپسند است. ولی ما صحت این ادعا را قبول نداریم .

دلیل قرانی خیلی  ساده ای وجود دارد که کلمه “اب” در آیات دیگر به جای پدر استفاده شده است. مثلا به آیه چهارم سوره یوسف توجه بفرمایید:

إِذْ قَالَ يُوسُفُ لِأَبِيهِ يَا أَبَتِ إِنِّي رَأَيْتُ أَحَدَ عَشَرَ كَوْكَبًا وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ رَأَيْتُهُمْ لِي سَاجِدِينَ

[ياد كن] زمانى را كه يوسف به پدرش گفت اى پدر من [در خواب] يازده ستاره را با خورشيد و ماه ديدم ديدم [آنها] براى من سجده مى كنند

وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ لِأَبِيهِ وَقَوْمِهِ إِنَّنِي بَرَاءٌ مِمَّا تَعْبُدُونَ

و چون ابراهيم به [نا]پدرى خود و قومش گفت من واقعا از آنچه مى ‏پرستيد بيزارم

از  نظر ما، شخصی که در آیه ی مورد نظر قران کریم از او به عنوان اب یاد شده است در اصل پدر حضرات ابراهیم است نه عموی آن حضرت. این که ابراهیم (ع) از پدر غیر موحد به دنیا آمده باشد نمی تواند نقصانی برای او محسوب گردد:

قَالَتْ لَهُمْ رُسُلُهُمْ إِن نَّحْنُ إِلاَّ بَشَرٌ مِّثْلُکُمْ وَلَکِنَّ اللّهَ یَمُنُّ عَلَى مَن یَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَمَا کَانَ لَنَا أَن نَّأْتِیَکُم بِسُلْطَانٍ إِلاَّ بِإِذْنِ اللّهِ وَعلَى اللّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُونَ (ابراهیم 11 )

پیامبرانشان به آنان گفتند ما جز بشرى مثل شما نیستیم ولى خدا بر هر یک از بندگانش که بخواهد منت مى‏نهد و ما را نرسد که جز به اذن خدا براى شما حجتى بیاوریم و مؤمنان باید تنها بر خدا توکل کنند

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید