دين وفطرت
“پدر واقعی حضرت عيسی (ع) کی بود؟”

“پدر واقعی حضرت عيسی (ع) کی بود؟”

سلام عليكم

می خواستم در مورد اصل تولد حضرت عیسی (ع) بپرسم. برخی اساتید حوزه و دانشگاه که البته بیشترشان جزو روحانییون برجسته هستند می گویند فرشته وحی که همان جبرائیل است به در شمایل یک انسان بر مریم  نازل شد و همان پدر واقعی عیسی (ع) است؛ آیا این عبارت درست است؟ لطفا در صورت امکان مقاله ای را در این خصوص درتارنمای خود درج نمایید.

علیکم السلام و رحمت الله

زندگی و ویژگی های حضرت عیسی (ع) در آیات زیادی از قران کریم وصف گردیده است از آن جمله می توان به شیوه خلقت آن حضرت اشاره نمود. در قران کریم نام حضرت عیسی با نام مادرش  گره خورده است چون نوع خلقتش باعث شده است که او را با عناوین “عیسی بن مریم” معرفی نماید. علاوه بر این، در آیات قرانی به عفت و پاکدامنی مریم نیز اشاره گردیده و خدی متعال آن زن عفیفه و برگزیده را بهترین زن عصر خود معرفی می کند و او را الگوی پاکدامنی قرار می دهد. برای پی بردن به شخصیت مریم تنها کافی است به آیه 42 سوره آل عمران نظری بیافکنیم:

وَإِذْ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ يَا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاكِ وَطَهَّرَكِ وَاصْطَفَاكِ عَلَى نِسَاءِ الْعَالَمِينَ

و [ياد كن] هنگامى را كه فرشتگان گفتند اى مريم خداوند تو را برگزيده و پاك ساخته و تو را بر زنان جهان برترى داده است.

خدای متعال خلقت حضرت عیسی را به عنوان نشانه ای از عظمت و قدرت خود بیان کرده و می فرماید: ” وَ جَعَلْنَا ابْنَ مَرْیَمَ وَ اُمَّهُ آیَهً” (ما فرزند مریم و مادرش را نشانه‏ اى از عظمت و قدرت خود قرار دادیم). (مومنون 50).  چون خلقت آن حضرت مانند خلقت هم نوعان دیگرش نبود و اشاره نموده است که او از  زنی باکره بدون ارتباط جنسی و با دمیدن روح خود به دنیا آمده است و آیه 91 سوره انبیاء این حقیقت را تصریح می نماید: ” وَالَّتِي أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا فَنَفَخْنَا فِيهَا مِنْ رُوحِنَا وَجَعَلْنَاهَا وَابْنَهَا آيَةً لِلْعَالَمِينَ (و آن [زن را ياد كن] كه خود را پاكدامن نگاه داشت و از روح خويش در او دميديم و او و پسرش را براى جهانيان آيتى قرار داديم )

در آیه دیگر خلقت عیسی (ع) با حضرت آدم مقایسه کرده و ” إِنَّ مَثَلَ عِيسَى عِنْدَ اللَّهِ كَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُرَابٍ ثُمَّ قَالَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ” (در واقع مثل عيسى نزد خدا همچون مثل [خلقت] آدم است [كه] او را از خاك آفريد سپس بدو گفت باش پس وجود يافت) (آل عمران 59) یعنی اگر خدای متعال آدم را از خاک بدون پدر و مادر خلق کرده است قادر است که عیسی را نیز بدون پدر از رحم مادرش بدنیا بیاورد  و این کار بر او آسان است.

اما در پاسخ به این سوال که  “آیا  فرشته ای  مانند یک انسان با مریم نزدیکی کرده یا نه؟”  ادعایی است به دور از حقیقت.  مدعیان این طرز تفکر با استناد به آیه 17 سوره مریم  چنین فکری را بیان می کنند ولی آیات دیگر این سوره را درست نفهمیده اند و از این روی به اشتباه افتاده اند. در آیه مذکور می فرماید:  فَاتَّخَذَتْ مِنْ دُونِهِمْ حِجاباً فَأَرْسَلْنا إِلَیْها رُوحَنا فَتَمَثَّلَ لَها بَشَراً سَوِیًّا –( و از چشم آنان پنهان شد و ما روح خود را به سوى او فرستادیم، پس براى او [به صورت‏] بشرى خوش اندام و معتدل نمودار شد)   اما حقیقت این است که خدای متعال فرشته خود را بر او در صورت انسان فرستاده بود که تا مریم از دیدن او نترسد.

علاوه بر این، در این گونه موارد نباید صرفاً به یک آیه اکتفاء  کرد بلکه باید آیات مرتبط دیگر بررسی گردد. هنگام خواندن ادامه آیه جریان دیدار مریم با فرشته بطور واضح آشکار می شود:

“و از چشم آنان پنهان شد و ما روح خود را به سوى او فرستادیم، پس براى او [به صورت‏] بشرى خوش اندام و معتدل نمودار شد. مریم گفت: همانا من از تو به [خداى‏] رحمان پناه می‌برم، اگر پرهیزکار هستى [از من فاصله بگیر.] گفت: جز این نیست که من فرستاده پروردگار تو هستم براى آن‌که پسرى پاک و پاکیزه به تو ببخشم. گفت: چگونه براى من پسرى خواهد بود در حالی که نه هیچ بشرى با من ازدواج کرده است و نه بدکار بوده‌ام. گفت: چنین است [که گفتى، ولى‏] پروردگارت فرموده است: این کار بر من آسان است و [فرزندى بدون ازدواج به او بخشیدن‏] براى این [است‏] که او را نشانه‌اى [از قدرت خود] براى مردم و رحمتى از سوى خود قرار دهیم و این کار شدنى است. پس به عیسى حامله شد و به خاطر او در مکانى دور کناره گرفت”

خلاصه کلام واقعه باردار شدن مریم به حضرت عیسی (ع)  بطور معمولی نبوده و اعجاز خدای متعال بوده است.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید