دين وفطرت
منظور از “وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ” چیست؟

منظور از “وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ” چیست؟

منظور از “وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ” در ایه ۴ سوره بقره چیست؟ در آیه گفته همان طور که به قران ایمان دارید به کتب من قبل هم همین طور ایمان داشته باشید، ولی چندین سال است به ما گفتند که کتب من قبل تحریف شده اند و دست خورده اند.  آیا چنین چیزی ممکن است الله تعالی از یک طرف به ما دستور دهد که به علاوه بر قران به کتب من قبل هم ایمان داشته باشید ولی از یک طرف علما می گویند که کتب من قبل تحریف شده اند؟ نظر شما در مورد کتب من قبل چیست؟

پاسخ:

ایمان به کتب قبلی به آن معنی نیست که ما همه شان را بخوانیم و برسی کنیم و بعد از این که مطماین شدیم بگوییم این کلام الله است. یعنی ما وظیفه داریم قرآن را خوب بررسی کنیم و بعد به آن ایمان بیاوریم. بعد از این که ایمان آورده باشیم، کل کتبی که در آن آمده به آن ایمان بیاوریم یعنی ایمان به این که قبل از قرآن این کتاب ها نازل شده بودند. و الا خیلی از کتاب های قبلی در دسترس ما نیستند . تحریف شدن کتاب های قبلی با متن قرآن ثابت است اما از طرف دیگر همان قرآن می فرماید که بین آنها افرادی هستند که نباید از عاقبت خود بترسند.

إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَالَّذِينَ هَادُوا وَالنَّصَارَى وَالصَّابِئِينَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَعَمِلَ صَالِحًا فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ (بقره ۶۲)

در حقيقت كسانى كه [به اسلام] ايمان آورده و كسانى كه يهودى شده‏ اند و ترسايان و صابئان هر كس به خدا و روز بازپسين ايمان داشت و كار شايسته كرد پس اجرشان را پيش پروردگارشان خواهند داشت و نه بيمى بر آنان است و نه اندوهناك خواهند شد.

برای اطلاع بیشتر مقاله زیر را بخوانید:

تحریف شدن کتاب های امتان گذشته را چگونه تثبیت کرده میتوانیم ؟

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید