دين وفطرت
اگر قائل به معصومیت پیامبر نباشیم، چرا باید او را الگوی خود قرار دهیم؟

اگر قائل به معصومیت پیامبر نباشیم، چرا باید او را الگوی خود قرار دهیم؟

با عرض سلام

 قبلاً فرموده بودید که امروزه تنها راه پیش روی ما این است که قرآن را خوب درک کرده و پیامبر (ص) را الگوی خود قرار دهیم. لطفاً توضیح دهید اگر قائل به معصومیت پیامبر نباشیم، پس چرا باید او را الگوی خود قرار دهیم؟  و نیز بفرمایید معصوم بودن به چه معنی است؟  خداوند در سوره احزاب آیه ۲۱ فرموده اند که رسول الله برای شما اسوه و نیکو است نه نبی؟

با عرض سلام

معصوم بودن یعنی این که هیچ گاه مرتکب گناه نشود که از نظر ما این امر نه برای بشر مقدور است و نه حتی برای ملائکه.

بی شک هیچ انسانی عاری از اشتباه نیست از جمله  پیامبران. بنا بر این ما قائل بر عصمت پیامبر نیستیم. و در این مورد مقالاتی زیاد در سایتمان نوشته ایم.  ولی از نقطه نظر ابلاغ وحی الهی قائل به عصمت پیامبر هستیم. به عبارت دیگر، رسول در دریافت وحی و رساندن و ابلاغ آن به مردم معصوم است. اما خود شخص نبی در امور دیگر دچار اشتباهات می شود و آیات قرآنی  بر این دلالت دارد.

در آیه ۲۱ سوره احزاب خداوند می فرماید:

لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرً

“ به راستى که براى شما و براى کسى که به خداوند و روز بازپسین امید [و ایمان‏] دارد و خداوند را بسیار یاد مى‏کند، در پیامبر خدا سرمشق نیکویى هست‏”

اینحا منظور رسول الله است. اما حتی نبی هم باشد، با این که از نظر ما معصوم نیست، ولی برای ما الگو و نمونه است. به عبارت دیگر اگر معصوم بود دیگر نمی توانست برای ما الگو باشد.  باید مثل ما باشد که از او الگو بگیریم.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید