دين وفطرت
چرا زنی که در خلوت خانه ی خود  نماز می خواند باید حجاب بپوشد؟

چرا زنی که در خلوت خانه ی خود نماز می خواند باید حجاب بپوشد؟

پیدا است که  حجاب موجب مصون ماندن زنان از نگاه دیگران می باشد. اگر چنین است، پس چرا زنی که در  خلوت خانه ی خود  نماز می خواند باید حجاب بپوشد؟  آیا می تواند نماز را بدون حجاب ادا کند؟ چون بنا بر دستور خدا، وقتی بیرون از خانه است موظف به مراعات حجاب است.

جواب:

نخست باید یادآورشویم كه فلسفه ی پوشش زن تنها مربوط به مسئله نگاه نامحرم نیست؛ بلکه به طریق اولی لباس زن زینت اوست.

افزون بر این،  خدای متعال در کتاب خود به همه مردم، خواه زن باشد خواه مرد، دستور می دهد که خود را هنگام نماز بپوشانند. در آیه 31 سوره اعراف می فرماید:

یا بَنِي آدَمَ خُذُوا زِينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ

اي فرزندان آدم! زينت خود را به هنگام رفتن به مسجد (یا در هنگام نماز)  با خود برداريد،

خداوند در اين آيه به مسلمانان دستور مي‎دهد وقتي مي‎خواهند نماز بخوانند بهترين لباسشان را  بپوشند. کلمه “زینة” در آیه آراستگی است  و اين آراستگي اشاره به آراستن جسم  می باشد. این مساله نیز در آیه 26 سوره اعراف به خیلی واضح بیان شده است. توجه بفرمایید در آیه شریفه می فرماید:

يَا بَنِي آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنَا عَلَيْكُمْ لِبَاسًا يُوَارِي سَوْآتِكُمْ وَرِيشًا وَلِبَاسُ التَّقْوَى ذَلِكَ خَيْرٌ ذَلِكَ مِنْ آيَاتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ

اى فرزندان آدم در حقيقت ما براى شما لباسى فرو فرستاديم كه عورتهاى شما را پوشيده مى دارد و [براى شما] زينتى است و[لى] بهترين جامه [لباس] تقوا است اين از نشانه‏ هاى [قدرت] خداست باشد كه متذكر شوند (اعراف 26(

 نکته ی دیگر این است که مسجد در اصل مقام سجده است و  واژۀ مسجد صرفا به ساختمانی خاص دلالت ندارد. هر جایی که انسان در آنجا نماز می خواند مسجد محسوب می شود، همچنین خانه ای که در آنجا نماز می خواند و سجده می نماید مسجد است.  بنابر این، زن گرچه در خلوت نمازش را ادا می کند در محضر خداست و باید حجاب را رعایت کند.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید