دين وفطرت
“آنچه را كه در رحمهاست فقط  خدا مى‏ داند..”  آیا این آیه با علم امروز تناقض ندارد؟

“آنچه را كه در رحمهاست فقط خدا مى‏ داند..” آیا این آیه با علم امروز تناقض ندارد؟

سلام علیکم.

در خصوص آیه 34 سوره لقمان سوالی دارم. در آیه می فرماید : و آنچه را كه در رحمهاست فقط  خدا مى‏ داند..”  آیا این آیه با علم امروز تناقض ندارد؟  چون علم امروز آنقدر پیشرفت کرده است با سنوگرافی می توان جنسیّت جنین را تشخیص داد و علاوه بر این انسان می تواند بداند در چه موقع باران می‌بارد.  لطفا راهنمایی کنید.

علیکم سلام

اگر دقّت فرمایید در این کلام چند اشکال وجود دارد. اول به آیه مورد نظر توجه کنیم

إِنَّ اللَّهَ عِنْدَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَيُنَزِّلُ الْغَيْثَ وَيَعْلَمُ مَا فِي الْأَرْحَامِ وَمَا تَدْرِي نَفْسٌ مَاذَا تَكْسِبُ غَدًا وَمَا تَدْرِي نَفْسٌ بِأَيِّ أَرْضٍ تَمُوتُ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ

در حقيقت ‏خداست كه علم [به] قيامت نزد اوست و باران را فرو مى‏ فرستد و آنچه را كه در رحمهاست مى‏ داند و كسى نمى‏ داند فردا چه به دست مى ‏آورد و كسى نمى‏ داند در كدامين سرزمين مى‏ ميرد در حقيقت ‏خداست [كه] داناى آگاه است

اگر خوب توجه فرمایید خواهید دید که در این آیه با علم اموز هیچ تناقضی وجود ندارد. “إِنَّ اللَّهَ عِنْدَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ” یعنی فقط خداوند از زمان فرارسیدن روز قیامت اطلاع دارد و غیر از او کسی زمان قیامت را نمی داند. در ادامه آیه می فرماید که “وَيُنَزِّلُ الْغَيْثَ”- و باران را فرو مى‏ فرستد.  طبیعی است که باران را خدا نازل می کند، اگر چه باران مصنوعی نیز داشته باشد ابرش را خدا آفریده است.

علاوه بر این در آیه نمی فرماید که ” وَيَعْلَمُ مَا فِي الْأَرْحَامِ” یعنی آنچه در ارحام وجود دارد فقط خدا می داند. در کجای این آیه تنها خدا می داند وجود دارد. البته انسان نیز امکان دانستن جنسیت جنین  دارد.  هر متخصص جنين شناسي مي تواند آن را بداند و يا به وسيله اشعه ی برق ممكن است پسر و دختر بودن را تشخيص داد، ولیکن زشتی و زيبايی و سعادت و شقاوت و طولانی بودن عمر و كوتاهی آن، زيادی رزق و كم بودن آن و خصوصيات اخلاقي او، كه همه اينها از همان وقتی كه جنين در شكم مادر است، تعيين می گردد و كيست كه بتواند از مشاهده ی چنين جنينی از خصوصيات آن آگاه گردد؟

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید