دين وفطرت
آیا در آوردن جوراب یا خفین وضوء را باطل می کند؟

آیا در آوردن جوراب یا خفین وضوء را باطل می کند؟

با عرض سلام و ادب

آیا اگر برای نماز خواندن وضوء بگیرم و بر روی جوراب مسح بکشم و بعد از مسح کردن جوراب را از پایم دربیاورم وضویم باطل می شود؟

علیکم سلام.

چیزهایی که وضو را باطل می کند در قران کریم بطور واظح و به سادگی توضیح  داده شده است. راجع به این مساله در آیه ششم سوره مائده اشاره می شود:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلَاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُوا بِرُءُوسِكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ وَإِنْ كُنْتُمْ جُنُبًا فَاطَّهَّرُوا وَإِنْ كُنْتُمْ مَرْضَى أَوْ عَلَى سَفَرٍ أَوْ جَاءَ أَحَدٌ مِنْكُمْ مِنَ الْغَائِطِ أَوْ لَامَسْتُمُ النِّسَاءَ فَلَمْ تَجِدُوا مَاءً فَتَيَمَّمُوا صَعِيدًا طَيِّبًا فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَأَيْدِيكُمْ مِنْهُ مَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيَجْعَلَ عَلَيْكُمْ مِنْ حَرَجٍ وَلَكِنْ يُرِيدُ لِيُطَهِّرَكُمْ وَلِيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ

اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد چون به [عزم] نماز برخيزيد صورت و دستهايتان را تا آرنج بشوييد و سر و پاهاى خودتان را تا برآمدگى پيشين [هر دو پا] مسح كنيد و اگر جنب‏ايد خود را پاك كنيد [=غسل نماييد] و اگر بيمار يا در سفر بوديد يا يكى از شما از قضاى حاجت آمد يا با زنان نزديكى كرده‏ ايد و آبى نيافتيد پس با خاك پاك تيمم كنيد و از آن به صورت و دستهايتان بكشيد خدا نمى‏ خواهد بر شما تنگ بگيرد ليكن مى‏ خواهد شما را پاك و نعمتش را بر شما تمام گرداند باشد كه سپاس [او] بداريد

توجه کنید ” يا يكى از شما از قضاى حاجت آمد..” می فرماید. یعنی غائط و بول و باد معده و روده که از مخرج غائط خارج  می شود از مبطلات وضوء است.  غیر از اینها، چیزهای دیگر از مبطلات وضوء نمی باشد.

خلاصه کلام، در آوردن جوراب یا خفین بعد از وضوء گرفتن و مسح کردن بر آنها وضوء را باطل نمی کند و هیچ دلیلی از قران کریم  بر باطل شدن وضوء در این حالت وارد نشده است.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید