دين وفطرت
کاری که پیامبر انجام داده است باید عینا انجام شود؟

کاری که پیامبر انجام داده است باید عینا انجام شود؟

سلام علیکم

کاری که پیامبر انجام داده است باید عینا انجام شود؟

وعلیکم السلام

پیامبر(ص) از سوی خداوند به عنوان اسوه  برگزیده شده است. از این رو شناخت همه جانبه آن حضرت(ص) برای  مسلمانان فایده ای هست.  شناخت آن حضرت(ص) راه های گوناگونی دارد كه از آن جمله مراجعه به قرآن کریم است؛  هدف اصلی پیامبر دعوت کردن به  کتاب خدا یعنی قران کریم بود نه به خود.  چرا كه قرآن، وحی الهی است و خداوند در این كتاب معرفی جامع و كاملی از اسوه و سرمشق بشریت ارایه داده است. علاوه بر این  خداوند پیامبرش را صاحب اخلاق عظیم قرار داده که به عنوان اسوه و نمونه‌ای باشد که تا بشر با شناختن او بفهمد که آنان هم با رعایت نمودن دستورات و واجبات کتاب خدا می توانند انسانی با اخلاق، پرهیزکار و متقی باشند و این چیزی محال نیست.  و می‌فرماید:

 ” لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا “

”  قطعا براى شما در [اقتدا به] رسول خدا سرمشقى نيكوست براى آن كس كه به خدا و روز بازپسين اميد دارد و خدا را فراوان ياد مى ‏كند”(احزاب: ٢١)

چیزهای هست  که آن حضرت نمونه حسنه هستند، بهتر است مثل ایشان انجام دهیم. چون چنانچه در بالا اشاره کردیم   قران کریم او را نمونه‌ کامل انسانی از لحاظ ایمان، تقوا، پرهیزکاری، نیکوکاری و نیک خلقی و فداکاری معرفی می نماید

ولی نمی توانیم بگوییم که همه کار را عینا پیامبر انجام داده است باید انجام دهیم، چون آن حضرت زندگی شخصی نیز داشت، و نمی توانیم بگوییم که مثلا آن حضرت فلان لباس را پوشیده و یا فلان غذا را خورده و باید مسلمانان حتما آن را تقلید نماید.

.ولی در برخی مسائل که خودشان تأکید کردند، باید تقلید کرد. مثلا در مسائل عبادی

.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید