دين وفطرت
آیا “معجزه شق القمر” واقعیت دارد؟

آیا “معجزه شق القمر” واقعیت دارد؟

آيا اين درست است كه حضرت محمد (ص) به کره ماه اشاره نمود و ماه دو نیم گشت؟ چون بعضی از مفسرین  سوره قمر را اینچنین تفسیر می کنند. نظر شما در این مورد چیست؟

در قرآن مجید در آیه دوم تا چهارم سوره قمر به این موضوع اشاره شده است، در این آیات چنین مى خوانیم:

اقْتَرَبَتِ السَّاعَةُ وَانْشَقَّ الْقَمَرُ- نزديك شد قيامت و از هم شكافت ماه

ناگفته پیداست که این آیات از روز قیامت بحث می کند و مربوط به حوادث آغاز رستاخیز است نه اینکه از زمان پیامبر (ص).  سپس در ادامه همان آیه  به مشرکان مکه خطاب کرده می فرماید: وَإِنْ يَرَوْا آيَةً يُعْرِضُوا وَيَقُولُوا سِحْرٌ مُسْتَمِرٌّ – و هر گاه نشانه‏ اى ببينند روى بگردانند و گويند سحرى دايم است (قمر 2). باید توجه کرد که در آیه افعال در صیغه فعل مضارع (گویند) ذکر می شود نه در زمان  فعل ماضی (گفتند). بنابر این احادیث در باره ” شق القمر” که در بین اعراب معروف است  صحیح نمی باشد.  این هم نیازمند به تذکر نیست که اگر این حادثه واقعیت بود در قران کریم حد اقل 5-10 بار ذکر شده بود و اگر چنین موضوعی رخ داده باشد در گفته های صحابه به عنوان یک واقعه مهم قید شود و در دوران پیامبر هرگز معجزه “شق القمر” معروف نبوده است.   مانند معجزات حضرت موسی (ع) که در بسیار از نقاط قران کریم ذکر شده است. به طور کلی، آیات قران کریم نشان می دهد که پیامبر اسلام جزء قران کریم معجزه ای دیگر نداشت. آیات زیر این حقیقت را تایید می نماید:

وَمَا مَنَعَنَا أَنْ نُرْسِلَ بِالْآيَاتِ إِلَّا أَنْ كَذَّبَ بِهَا الْأَوَّلُونَ

ما را از فرستادن معجزات باز نداشت جز اينكه پيشينيان آنها را به دروغ گرفتند (الاسراء 59)

و در آیه دیگر می فرماید: وَقَالُوا لَوْلَا أُنْزِلَ عَلَيْهِ آيَاتٌ مِنْ رَبِّهِ قُلْ إِنَّمَا الْآيَاتُ عِنْدَ اللَّهِ وَإِنَّمَا أَنَا نَذِيرٌ مُبِينٌ

گفتند چرا بر او از جانب پروردگارش نشانه‏ هايى [معجزه‏ آسا] نازل نشده است بگو آن نشانه‏ ها پيش خداست و من تنها هشداردهنده‏ اى آشكارم (عنکبوت 50)

علاوه بر این خود پیامبر بارها در جواب کسانی که از آن حضرت معجزه طلب می کردند،  تاکید می نماید که غیر از قران کریم معجزه ای دیگری  ندارد. بعنوان نمونه می توان آیات ذیل اشاره نمود:

الَّذِينَ قَالُوا إِنَّ اللَّهَ عَهِدَ إِلَيْنَا أَلَّا نُؤْمِنَ لِرَسُولٍ حَتَّى يَأْتِيَنَا بِقُرْبَانٍ تَأْكُلُهُ النَّارُ قُلْ قَدْ جَاءَكُمْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِي بِالْبَيِّنَاتِ وَبِالَّذِي قُلْتُمْ فَلِمَ قَتَلْتُمُوهُمْ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ. فَإِنْ كَذَّبُوكَ فَقَدْ كُذِّبَ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِكَ جَاءُوا بِالْبَيِّنَاتِ وَالزُّبُرِ وَالْكِتَابِ الْمُنِيرِ

مانان كه گفتند خدا با ما پيمان بسته كه به هيچ پيامبرى ايمان نياوريم تا براى ما قربانيى بياورد كه آتش [آسمانى] آن را [به نشانه قبول] بسوزاند بگو قطعا پيش از من پيامبرانى بودند كه دلايل آشكار را با آنچه گفتيد براى شما آوردند اگر راست مى گوييد پس چرا آنان را كشتيد.  پس اگر تو را تكذيب كردند بدان كه پيامبرانى [هم] كه پيش از تو دلايل روشن و نوشته ‏ها و كتاب روشن آورده بودند تكذيب شدند (آل عمران 183-184)

وَيَقُولُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوْلَا أُنْزِلَ عَلَيْهِ آيَةٌ مِنْ رَبِّهِ إِنَّمَا أَنْتَ مُنْذِرٌ وَلِكُلِّ قَوْمٍ هَادٍ

و آنان كه كافر شده‏ اند مى‏ گويند چرا نشانه‏ اى آشكار از طرف پروردگارش بر او نازل نشده است [اى پيامبر] تو فقط هشداردهنده‏ اى و براى هر قومى رهبرى است (رعد 7)

وَقَالُوا لَوْلَا نُزِّلَ عَلَيْهِ آيَةٌ مِنْ رَبِّهِ قُلْ إِنَّ اللَّهَ قَادِرٌ عَلَى أَنْ يُنَزِّلَ آيَةً وَلَكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ

و گفتند چرا معجزه ‏اى از جانب پروردگارش بر او نازل نشده است بگو بى‏ ترديد خدا قادر است كه پديده‏ اى شگرف فرو فرستد ليكن بيشتر آنان نمى‏ دانند (انعام 37)

خلاصه کلام،  مسلمانان باید بیدار باشند و به ادعاهای دروغ که توسط جهلاء مطرح شده است باور نکنند.  چطور می شود که  هیچ کجای قرآن پیامبر صراحتا معجزه ای را به خود نسبت نداده است اما در جایی دیگر کتاب خدا معجزه ای بعنوان “شق القمر” را به خود نسبت می دهد؟

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید