دين وفطرت
آیا مسلمانان کاملاً هدایت نشده و در راه راست نیستند؟

آیا مسلمانان کاملاً هدایت نشده و در راه راست نیستند؟

آیه ی “هر گاه شما هدايت‏ يافتيد آن كس كه گمراه شده است به شما زيانى نمى ‏رساند.” چه چیزی به ما می آموزد؟

آیا، مطابق این آیه ی شریفه، امروزه کافران می توانند به مسلمانان زیان برسانند دلیلی است بر این که مسلمانان کاملاً هدایت نشده و در راه راست نیستند؟

پاسخ: چنانچه در آیه مذکور خدای متعال می فرماید: “يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ لَا يَضُرُّكُمْ مَنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُمْ إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ” ” هر گاه شما هدايت‏ يافتيد آن كس كه گمراه شده است به شما زيانى نمى ‏رساند.” این آیه اشاره ای است به وضعیت امروز ما و دلیلی است آشکارا بر گمراهی بسیاری از مسلمانان جهان. امروز مسلمانی فقط در زبان ادعا می شود، و انسان ها ترجیح می دهند چه در مسائل عقیدتی و چه در فقه بیشتر دنباله رو پیشینیان خود باشند. یعنی پیشینیان خود را میان خود و خدای متعال به عنوان وسیله قرار داده و بر این باورند که همان اشخاص آنها را به راه راست هدایت خواهند کرد و بدین سبب خود را بی نیاز از منبع اصلی، که قران کریم است، می بینند

این همانند ادعایی است که بعضی در خصوص کامل نبودن قرآن و نیاز به احادیث برای تکمیل آن دارند. ‏حتی می گویند نیاز آیه به حدیث بیشتر از نیاز حدیث به آیه است . ولی حقیقت این است که  قرآن کریم تنها و یگانه منبع شریعت است و علوم دیگر برگرفته از قرآن کریم است. اگر احادیث منطبق با آیات قرآن کریم بود آن وقت باید به آن عمل شود و گرنه صرفاً باید به آیات قرآن کریم عمل نمود. باور بعضی از مسلمانان در خصوص این که برای برداشت صحیح از دین نمی توان تنها به قرآن کریم اکتفا نمود، باید گفت بسیار خطرناک است. حال که چنین است، بیایید از خود یک سؤالی بپرسیم: آیا این دور شدن از قرآن کریم و گمراهی نیست؟

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید