دين وفطرت
“آیا ابن مسعود سوره های  “ناس” و “فلق” را از قران پاک می کرد؟؟”

“آیا ابن مسعود سوره های “ناس” و “فلق” را از قران پاک می کرد؟؟”

سلام علیکم استاد.

مورخ مشهور جلال الدین سیوطی در کتاب خود بنام “الدر المنثور فی تفسیر المأثور” روایتی را به ابن مسعود نسبت می دهد که   گویا ابن مسعود دو سوره “فلق” و “ناس” را از قرآن‌‌ها پاک می‌کرده و می‌‏تراشید، و می‌‏گفته: قرآن را به چیزى که جزو قرآن نیست مخلوط نکنید؛ این دو سوره جزو قرآن نیست، بلکه تنها به این منظور نازل شد که رسول خدا (ص) خود را به آن‌دو حرز کند. و ابن مسعود هیچ وقت این دو سوره را به عنوان قرآن نمی‌‏خواند”

نظر جنابعالی در این مورد چیست؟

علیکم سلام

پیش از هر چیزی باید بگویم که خداوند در باره حفظ قران کریم تا روز قیامت خود وعده داده است. در آیه 9 سوره  الحجر خدای متعال اینچنین می فرماید: إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ-یعنی- حقّا که ما این ذکر (قرآن) را فرو فرستادیم و به یقین ما خود آن را نگهداریم.

اما آنچه در باره ادعای یادشده می توان گفت، صحت روایتی که به ابن مسعود نسبت داده شده  محل تردید است، چون هیچ گاه چنین ادعایی از سوی هیچ کدام از صحابه ی دیگر رسول خدا مطرح نشده و حتی روایاتی زیادی در دست داریم که خود رسول خدا در نمازش همان دو سوره را می خواند و تعدادی زیادی از صحابه ی وی به تأسی از آن حضرت این سوره ها را قرائت می کردند.

علاوه بر این، به خوانندگانی که به دنبال تحقیق و پژوهش هستند توصیه می نماییم هنگامی که حدیثی یا روایتی خواندند هرگز بدون تحقیق آن را نپذیرند. معلوم است که همه انسانها درستکار و راستگو و مورد اعتماد نیستد. در خصوص صحت آن کمی بیندیشید و  حقیقت را از اهل علم بپرسید تا مسئله به صورت کامل برایتان روشن گردد.

قبلا نیز در این باره نوشته بودیم که متاسفانه دشمنان اسلام توانستند با این طریق اعتماد بعضی از  مردم را جلب کنند تا به قلب آنان با این فکر که “قران کریم نیز می تواند با دست انسان مورد تحریف قرار گیرد ” شک بیفکند. ولی مسلمان بیدار نباید به این باور کند و قران کریم را خوب بیاموزد تا در قلبش برای شک و شبهه جایی نماند.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید