دين وفطرت
نظر قران کریم در باره مدت مابین مرگ تا روز قیامت

نظر قران کریم در باره مدت مابین مرگ تا روز قیامت

در باره مدت مابین مرگ تا روز قیامت مطالب متعددی بیان شده است. یک مسلمان در رابطه با این موضوع باید به چه کسی و چه دیدگاهی باور داشته باشد؟

هر مسلمان باید به کتاب خدا معتقد باشد. و باید توجه نماید که خدای متعال در باره این موضوع چه می فرماید.

قبل از رجوع به این مساله ابتدا به آیه پنجم سوره سجده نگاه کنیم. در همان آیه می فرماید:

 یُدَبِّرُ الْأَمْرَ مِنَ السَّماءِ إِلَی الْأَرْضِ ثُمَّ یَعْرُجُ إِلَیْهِ فِی یَوْمٍ كانَ مِقْدارُهُ أَلْفَ سَنَهٍ مِمَّا تَعُدُّونَ ؛ “امور این جهان را از آسمان به سوی زمین تدبیر می كند. سپس در روزی كه مقدار آن هزار سال از سال هایی است كه شما می شمرید، به سوی او باز می گردد (و دنیا پایان می یابد” و در آیه و در آیه چهارم  سوره‎ معارج می فرماید: تَعْرُجُ الْمَلائِكَهُ وَ الرُّوحُ إِلَیْهِ فِی یَوْمٍ كانَ مِقْدارُهُ خَمْسِینَ أَلْفَ سَنَهٍ؛ فرشتگان و روح ‌به سوی او عروج می كنند؛ در آن روز كه مقدارش 50 هزار سال است”

با توجه به آیات قبل كه درباره‎ی قیامت و معاد سخن می گفت؛ و دو آیه‎ی فوق، مراد از یوم (روز)، روز قیامت است و عدد هزار یا 50 هزار سال، مقایسه با روزهای دنیاست؛ یعنی اگر روز قیامت را با روزهای دنیا بسنجیم؛ معادل 50 هزار سال می شود.

اما جواب به  سوالی که برای انسان مرده یک روز چند مدت می باشد، می توان گفت که جواب این سوال نیز در قران کریم وجود دارد. در آیه 77 سوره نحل می فرماید:

وَلِلَّهِ غَيْبُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا أَمْرُ السَّاعَةِ إِلَّا كَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ إِنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ

و نهان آسمانها و زمين از آن خداست و كار قيامت جز مانند يك چشم بر هم زدن يا نزديكتر [از آن] نيست زيرا خدا بر هر چيزى تواناست

مطابق آیاتی که در بالا ذکر کردیم این نتیجه را می توانیم بگیریم معاد از مرگ تا روز قیامت 50 هزار سال است ولی انسان تمامی این سالها را به اندازه ی یک چشم برهم زدن احساس خواهد کرد. مانند  اینکه انسان چند ساعت خوابیده باشد ولی وقتی بیدار می شود احساس می کند که فقط برای چند لحظه خوابیده است.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید