دين وفطرت
آیاعمل رمی جمرات در منی جزو مناسک حج نیست؟

آیاعمل رمی جمرات در منی جزو مناسک حج نیست؟

بعضی از رجال دین می گویند که عمل رمی جمرات در منی جزو مناسک حج نیست، چون در قران کریم نیامده است. نظر جناب عالی در این مورد چیست؟
پیش از همه باید یک مسئله را روشن کنیم و آن این که اگر چیزی در قران وجود ندارد به این معنی نیست جزو دین هم نباشد. به عنوان مثال عدد رکعات نماز نیز در قران وجود ندارد، ولی این به معنای آن نیست که نماز در قرآن وجود ندارد. نمازی که ما می خوانیم همان نمازی است که در ادیان قبلی به همان صورتی که ما می خوانیم ادا می شده و احتیاجی نبوده که در قران دوباره به آن اشاره شود.
یکی از اعمال واجب زیارت حج، سنگ زدن به نماد شیطان است که حاجیان هنگام عمل حج باید آن را به جا آورند. قران کریم در این باره می فرماید:
وَاذْكُرُوا اللَّهَ فِي أَيَّامٍ مَعْدُودَاتٍ فَمَنْ تَعَجَّلَ فِي يَوْمَيْنِ فَلَا إِثْمَ عَلَيْهِ وَمَنْ تَأَخَّرَ فَلَا إِثْمَ عَلَيْهِ لِمَنِ اتَّقَى وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّكُمْ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ ﴿۲۰۳﴾
خدا را در روزهايى معين ياد كنيد پس هر كس شتاب كند [و اعمال را] در دو روز [انجام دهد] گناهى بر او نيست و هر كه تاخير كند [و اعمال را در سه روز انجام دهد] گناهى بر او نيست [اين اختيار] براى كسى است كه [از محرمات] پرهيز كرده باشد و از خدا پروا كنيد و بدانيد كه شما را به سوى او گرد خواهد آورد
علاوه براین، برخی از مستشرقین تعیین خانه کعبه به عنوان قبله و سجده به سمت آن و نیز طواف به دور این خانه سنگی را برگرفته از بت پرستی حساب کرده و ادعا می کردند که مسلمانان این عادات و طرز عبادت را از مشرکین مکه گرفته اند.
اگر این مقایسه ها را جدی قبول کنیم و ادعا های آنها قبول کنیم باید سجده نماز را نیز با سجده پت پرستان مقایسه نماییم. ولی باید گفت که مقایسه هایی از این دست اشتباه است.
ازتمام آنچه بطورخلاصه ذكرشد روشن گرديد كه نماز و عبادات دیگر مانند روزه و طواف کردن دور کعبه از مختصات اسلام نیست بلکه در در زمان پیامبران پیشین نیز وجود داشته و از حضرت آدم تا آخرین پیامبر حضرت محمد همان اعمال وجود داشته است.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید