دين وفطرت
کسی در ابتدای کارش “بسم الله” نگوید مثل تارک الصلواه محسوب می شود ؟

کسی در ابتدای کارش “بسم الله” نگوید مثل تارک الصلواه محسوب می شود ؟

آیا این عبارت که کسی در ابتدای کارش “بسم الله” نگوید مثل تارک الصلواه محسوب می شود درست است؟

سلام استاد. از شهر شیراز برایتان می نویسم و یکی از خوانندگان مقالات شما هستم. از شما متشکرم که کتاب خدا، قران کریم را به صورت درست به مسلمانان تبلیغ می نمایید و آنها را از  خرافات به بیداری دعوت می کنید. امروز در نماز جمعه آخوند در منبر هنگام موعظه گفت که اگر کسی در ابتدای کار روزانیش “بسم الله” نگوید مثل  فرد تارک الصلواه  است. و علاوه بر این حدیثی از بزرگان دین نقل کرد که متنش اینچنین بود: “… إِنَّ تَارِکَ‏ التَّسْمِیَةِ کَتَارِکِ‏ الصَّلَاةِ …”

نظر شما را می خواهم. ممنون از شما، امید که جواب دهید

علیکم السلام خواننده عزیز. از این که به مقالات ما توجه می کنید از شما متشکریم.

البته در همه کارها به یاد خدای متعال بودن برای یک فرد مسلمان بسیار با ارزش است. چون اگر انسان قبل از کاری که انجام می دهد در یاد خدا باشد حین انجام آن کار عدالت را رعایت خواهد نمود، و این سبب می شود از گناه دوری کند. برای مثال اگر کسی مشغول تجارت هست و به مردم کالاهای متعددی می فروشد. یاد خدا بودن او را دست به حرام زدن  منع می کند. ولی اگر خدا را فراموش کرده باشد ممکن است در خرید و فروش به وسوسه شیطان دچار شود.

کارهای دیگر نیز کم و بیش مثل این است. اما آنکه شما “حدیثی” مطرح کردید این کلام در روایات اهل تشیع وجود دارد. متاسفانه ما این کلام را نمی توانیم صحیح حساب کنیم. چون تارک الصلواه به کسی می گویند که نماز را ترک کرده است و کسی که نماز نمی خواند و آن را سبک می گیرد، این کار او، به شرک نزدیک است. دلیل به این  قران کریم است که خدای تعالی در سوره روم آیات 30-31 می فرماید:

“فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ.  مُنِيبِينَ إِلَيْهِ وَاتَّقُوهُ وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَلَا تَكُونُوا مِنَ الْمُشْرِكِينَ”

پس روى خود را با گرايش تمام به حق به سوى اين دين كن با همان سرشتى كه خدا مردم را بر آن سرشته است آفرينش خداى تغييرپذير نيست اين است همان دين پايدار ولى بيشتر مردم نمى‏ دانند. به سويش توبه بريد و از او پروا بداريد و نماز را برپا كنيد و از مشركان مباشيد.

توجه فرمایید در آیه “نماز را برپا کنید و از مشرکان مباشید” می گوید. باین خاطر می توانیم گفت که نماز نخواندن به شرک نزدیک است و ما  دلیل و حق نداریم کسی که در ابتدای کارش “بسم الله” نگفته او را با تارک الصلواه مقایسه نماییم.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید