دين وفطرت
آیا در سوره صافات 107 مراد از “فدیه با قربانی بزرگ” حسین بن علی است؟

آیا در سوره صافات 107 مراد از “فدیه با قربانی بزرگ” حسین بن علی است؟

السلام علیکم

برخی مفسران این ادعا را مطرح کرده اند که در آیه 107 سوره صافات خدای متعال به جای اسماعیل قربانی را قرار داده و به آن قربانی بعنوان “ذبح عظیم” اشاره کرده است. معلوم است گوسفندی که نمی تواند از حضرت اسماعیل درجه اش والا باشد. باین خاطر مراد از ذبح عظیم امام حسین است. می خواهم نظر جنابعالی را در این باره بدانم.

پاسخ:

وعلیکم السلام

در ابتدا می خواهم  به حضور شما عرض کنم که ما از این نوع تفاسیر دیگر متعجب نیستیم. عصرها است که  مفسرانی از این دست در تلاشند که قران کریم  را مورد تحریف قرار دهند. آنها به این طریق مسلمانان را از قرآن دور می کرده و مذاهب متعددی می سازند. نمی توانم تصور کنم اگر خود امام حسین این کلام را  می شنید چه جوابی به این مفسرین می داد؟ آیا خود امام حسین این چنین تفسیرها را قبول می کرد؟! و آیا امام حسین اجازه می داد که این مردها با استفاده کردن از نام او  کتاب خدا را تحریف کنند؟!  البته که خیر. مگر خود امام حسین و یارانش در کربلا به خاطر زنده نگه داشتن دین خدا و کتاب خدا به شهادت نرسیده اند؟

 اما آنکه آنان می گوید ذبح عظیم چیست، جواب ما این است که منظور از عظمت  یک گوسفند عظیم الجسه نیست  بلکه تعبير مراد از عظمت سنتی است که از همان روز پی ریزی شده و تا روز قیامت مسلمانان در راه خدای متعال قربانی می نمایند. این همان قربانی عظیم است  که حضرت ابراهیم نخست اون را انجام داد.  حضرت ابراهیم با این کار خود سنتی را بنا نهاد که مومنان در سرتاسر جهان تا به امروز آن را ادامه می دهند.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید