دين وفطرت
آیا سیگار کشیدن نیز مانند مشروبات الکلی و قمار از گناهان کبیره می باشد؟

آیا سیگار کشیدن نیز مانند مشروبات الکلی و قمار از گناهان کبیره می باشد؟

آیا سیگار کشیدن نیز مانند مشروبات الکلی و قمار از گناهان کبیره می باشد؟

پاسخ:

در قران کریم در باره حرمت دخانیات آیه ای وجود ندارد، ولی خدای متعال می فرماید:  “… و كُلُواْ وَ اشرْبُواْ وَ لَا تُسرْفُواْ  إِنَّهُ لَا يحُبُّ الْمُسرْفِين” (31 سوره اعراف) از مردم می خواهد که از نعمت های خداوند استفاده کرده و از آن بخورند و بیاشامند ولی اسراف نکنند؛ زیرا اسراف امری ناپسند در نزد خداوند است و اهل اسراف را خداوند دوست نمی دارد. اسراف آن است که انسان به چیزی که برای خود فایده ای ندارد به آن مصرف می کند، این هم اسراف است.

البته بدون تردید دخانیات برای سلامت جسمانی وی هم مضر هست. شخصی که مرتبا سیگار می کشد بیشتر در معرض ابتال به بیماریهایی خطرناک مثل سرطان ریه یا مشکلات قلبی قرار دارد. علاوه بر این قران کریم می فرماید:

وَلاَ تَقْتُلُواْ أَنفُسَکُمْ (النساء ٢٩) ” و خودتان را مكشيد”  علوم پزشکی نیز تایید کرده است که  دود و دخانیات سبب خودکشی تدریجی انسان میشود.

محققان می ‌گویند فرد سیگاری نه تنها باعث آسیب رساندن به خود است ، بلکه به دیگران که در اطراف او هستند آسیب وارد می کند. چون اطرافیان هم دود ناشی از استعمال دخانیات توسط فرد سیگاری را استنشاق میکنند.  به عنوان مثال،  من هر روز صبح برای نماز به مسجد سلیمانیه می روم، اگر فرد سیگاری در حال سیگار کشیدن از  کوچه عبور کرده است برای آنکه صبح هوا تمیز می باشد بوی سیگار در هوا می ماند و بویش مرا اذیت می کند و ناراحت می شوم. و مانند من انسانهای دیگر نیز از این  ناراحتند.

به طور کلی دخانیات  با تمام اشکال و مواردش، اثرات خرد کننده و همه جانبه ای دارد.  وانگهی، گذشته از اضرار به نفس و تبذیر مال، باعث اذیت و آزار اطرافیان می شود که در بالا به آن اشاره کردیم . بی تردید، اذیت نمودن به جان خود و به جان اطرافیان به این شکل، از گناهان محسوب می شود.

برای مطالعه بیشتر به مقاله زیر مراجعه فرمایید:

حکم سیگار کشیدن

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید