دين وفطرت
آیا ارواح مردگان با زندگان ارتباط دارند؟

آیا ارواح مردگان با زندگان ارتباط دارند؟

آیا ارواح مردگان با زندگان ارتباط دارند؟

خدای متعال در آیه 42 سوره زمر در باره ارواح می فرماید:

اللَّهُ يَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ حِينَ مَوْتِهَا وَالَّتِي لَمْ تَمُتْ فِي مَنَامِهَا فَيُمْسِكُ الَّتِي قَضَى عَلَيْهَا الْمَوْتَ وَيُرْسِلُ الْأُخْرَى إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ

“خدا روح مردم را هنگام مرگشان به تمامى باز مى‏ ستاند و [نيز] روحى را كه در [موقع] خوابش نمرده است [قبض مى ‏كند] پس آن [نفسى] را كه مرگ را بر او واجب كرده نگاه مى دارد و آن ديگر [نفسها] را تا هنگامى معين [به سوى زندگى دنيا] بازپس مى‏ فرستد قطعا در اين [امر] براى مردمى كه مى‏ انديشند نشانه‏ هايى [از قدرت خدا]ست”

رابطه روح مرده با افراد دیگر، امكان‌پذیر نیست‌، چنانچه در آیه اشاره می شود ارواح انسان ها پس از مرگ، به کلی از این عالم جدا می شوند و در عالم برزخ نگه داشته می شوند و تا روز قیامت در آنجا می ماند. و این قانون خدا برای همه انسانها یکسان است، از جمله ارواح پیامبران.

هیچ دلیلی وجود ندارد که روحهای مردگان ارتباط با زندگان داشته باشند بلکه آیات قرآن نیز دال بر این است که ارواح انسان ها پس از مرگ، به کلی از این عالم بیگانه می شوند.

در آیه دیگر خدای متعال می فرماید:

حَتَّى إِذَا جَاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ رَبِّ ارْجِعُونِ.لَعَلِّي أَعْمَلُ صَالِحًا فِيمَا تَرَكْتُ كَلَّا إِنَّهَا كَلِمَةٌ هُوَ قَائِلُهَا وَمِنْ وَرَائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ

“تا آنگاه كه مرگ يكى از ايشان فرا رسد مى‏ گويد پروردگارا مرا بازگردانيد. شايد من در آنچه وانهاده‏ ام كار نيكى انجام دهم نه چنين است اين سخنى است كه او گوينده آن است و پشاپيش آنان برزخى است تا روزى كه برانگيخته خواهند شد” (مومنون 99-100)

در نتیجه روح بعد از آن كه قبض شد، در جهان دیگری به نام برزخ قرار می‌گیرد و ارتباط او با دنیا قطع می‌گردد.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید