دين وفطرت
سوالی در مورد قرض الحسنه

سوالی در مورد قرض الحسنه

با سلام

سوالی در مورد قرض الحسنه هایی که بین خانواده ها وجود دارد داشتم. به این نحو که عده ای هر ماه مبلغی میگذارند و هر ماه قرعه کشی میکنند و به یکی از افراد آن گروه  میدهند. آیا این ربا است و اشکالی دارد؟

پاسخ:

علیکم السلام

نخیر، اشکالی ندارد. ربا به معنی زیادی گرفتن در وام یا معامله است. پولی را شخصی وام می دهد و بیشترش را می گیرد، جنسی را می دهد و از همان جنس، مقدار بیشتری دریافت می کند.در روایتی می خوانیم: “لو کان الرّبا حلالاً لترک النّاس التّجارات”  اگر ربا حلال باشد، مردم کسب و کار را رها می کنند. و در روایتی دیگر اگر ربا شایع شود، راه وام و قرض الحسنه دادن بسته می شود. گرفتن پول اضافه بدون انجام کار مفید یا مشارکت در تولید، نوعی ظلم و سبب پیدایش دشمنی و قساوت می شود.گاهی بدهی های تصاعدی ربا دهنده، او را ورشکسته و مجبور به قبول انواع ذلّت ها و اسارت ها می کند. ربا در همه ادیان حرام است در سوره ی نساء، آیه ۱۶۱ می خوانیم:

” وَأَخْذِهِمُ الرِّبَا وَقَدْ نُهُوا عَنْهُ وَأَكْلِهِمْ أَمْوَالَ النَّاسِ بِالْبَاطِلِ وَأَعْتَدْنَا لِلْكَافِرِينَ مِنْهُمْ عَذَابًا أَلِيمًا”

)یهودیان(رباگرفتنشان با آنكه از آن نهى شده بودند و به ناروا مال مردم خوردنشان و ما براى كافران آنان عذابى دردناك آماده كرده‏ ايم.

تهدیدهایی که در قرآن برای ربا گرفتن و پذیرش حاکمیت طاغوت آمده حتی برای قتل و ظلم و شرابخواری و زنا نیامده است. انفاق، دادن بلاعوض است و ربا، گرفتن بلاعوض. انفاق، محبّت آور و ربا کینه آور است. معمولاً از مردن انفاق کننده مردم عزادار می شوند و از مرگ رباخوار مردم شادند.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید