دين وفطرت
اگر پیامبران هم  گناه می کنند، پس چه فرقی بین ما با آنها میباشد؟

اگر پیامبران هم گناه می کنند، پس چه فرقی بین ما با آنها میباشد؟

به نظر شما  پیامبران هم  گناه می کنند، پس چه فرقی بین ما با آنها میباشد؟ پیامبر اسلام افضل انبیاء است و او نیز از پیامبران قبلی برتری دارد، آن حضرت چه مزیتی بر ما دارد؟

جواب:

اکثر مسلمانان در این باورهستند که نبی اسلام بین همه انبیای الهی افضلیت دارد،  و این یکی دیگراز اشتباهات امروزه مسلمانان است که باید اصلاح شود. در قرآن کریم خداوند به مسلمین آیه ذیل را یاد داده است:

آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَیْهِ مِن رَّبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ کُلٌّ آمَنَ بِاللّهِ وَمَلآئِکَتِهِ وَکُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لاَ نُفَرِّقُ بَیْنَ أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِ وَقَالُواْ سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا غُفْرَانَکَ رَبَّنَا وَإِلَیْکَ الْمَصِیرُ (  بقره ۲۸۵)

پیامبر (خدا) بدانچه از جانب پروردگارش بر او نازل شده است ایمان آورده است‏، و مؤمنان همگى به خدا و فرشتگان و کتابها و فرستادگانش ایمان آورده‏اند و گفتند: میان هیچ یک از فرستادگانش فرق نمى‏گذاریم‏ و گفتند: (شنیدیم و گردن نهادیم‏، پروردگارا، آمرزش تو را (خواستاریم‏) و فرجام به سوى تو است‏

پس آنچه که خداوند از ما می طلبد، ایمان به همه انبیا دون این که یکی را از دیگری افضل بدانیم. در سوره انبیا بعد از این که اکثر انبیا را ذکر کرده خداوند می فرماید

انَّ هَذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّهً وَاحِدَهً وَأَنَا رَبُّکُمْ فَاعْبُدُونِ* وَتَقَطَّعُوا أَمْرَهُم بَیْنَهُمْ کُلٌّ إِلَیْنَا رَاجِعُونَ  ( انبیا ۹۲ و ۹۳)

این است امت ‏شما که امتى یگانه است و منم پروردگار شما پس مرا بپرستید، و[لى] دینشان را میان خود پاره پاره کردند، همه به سوى ما بازمى‏گردند (و پاسخ این عمل بد را خواهند داد)

شاید این سؤال به ذهن بیاید که، پس آیه ذیل را چگونه باید فهمید:

تِلْکَ الرُّسُلُ فَضَّلْنَا بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ مِّنْهُم مَّن کَلَّمَ اللّهُ وَرَفَعَ بَعْضَهُمْ دَرَجَاتٍ وَآتَیْنَا عِیسَى ابْنَ مَرْیَمَ الْبَیِّنَاتِ وَأَیَّدْنَاهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ وَلَوْ شَاء اللّهُ مَا اقْتَتَلَ الَّذِینَ مِن بَعْدِهِم مِّن بَعْدِ مَا جَاءتْهُمُ الْبَیِّنَاتُ وَلَکِنِ اخْتَلَفُواْ فَمِنْهُم مَّنْ آمَنَ وَمِنْهُم مَّن کَفَرَ وَلَوْ شَاء اللّهُ مَا اقْتَتَلُواْ وَلَکِنَّ اللّهَ یَفْعَلُ مَا یُرِیدُ (بقره ۲۵۳)

برخى از آن پیامبران را بر برخى دیگر برترى بخشیدیم از آنان کسى بود که خدا با او سخن گفت و درجات بعضى از آنان را بالا برد و به عیسى پسر مریم دلایل آشکار دادیم و او را به وسیله روح القدس تایید کردیم و اگر خدا مى‏خواست کسانى که پس از آنان بودند بعد از آن [همه] دلایل روشن که برایشان آمد به کشتار یکدیگر نمى‏پرداختند ولى با هم اختلاف کردند پس بعضى از آنان کسانى بودند که ایمان آوردند و بعضى از آنان کسانى بودند که کفر ورزیدند و اگر خدا مى‏خواست با یکدیگر جنگ نمى‏کردند ولى خداوند آنچه را مى‏خواهد انجام مى‏دهد

خداوند می فرماید که برخی انبیا را بر دیگری افضل کردیم و این خواسته خدا است که به ایمان ما نباید ربطی داشته باشد. یعنی ما نباید انبیا را یکی از دیگری افضل بدانیم. آنچه که متعلق به ما و ایمان ماست، ایمان به  همه انبیا بدون این که (طبق صراحت آیه ۲۸۵ بقره) یکی را از دیگری افضل بدانیم.

بیان این مقاله باعث میشود که ما بدانیم که آنچه خداوند برای ما در نظر گرفته را قبول داشته باشیم و هرگز مخالف حکم خداوند متعال حکم صادر نکنیم. مثلاً بعضی از مذاهب به عصمت اعتقاد دارند در حالی که به کتاب خداوند ایمان دارند.

اما آنچه که گفته شد باعث میشود که بندگان خداوند به رحمت خداوند امیدوار باشند و مایوس نشوند چراکه خداوند نبست به همه بندگانش اعم از پیامبران و مردم مهربان و بخشنده است. و ما نباید نا امید از این باشیم که بخواهیم از پیامبران خداوند الگو بگیریم. و مانند آنها زندگی کنیم

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید