دين وفطرت
آیا علومی که در قران کریم از آن ذکر نشده است برای ما ارزشی ندارد؟

آیا علومی که در قران کریم از آن ذکر نشده است برای ما ارزشی ندارد؟

روزی با یک آشنایم مباحثه کردیم. او ادعا می کرد که علومی که در قران کریم از آن ذکر نشده است از جمله علوم بییو شیمی، علوم کامپیوتر و دیگر برای ما ارزشی ندارد؛ دیدگاه شما در این مورد چیست؟
جواب:
ببینید در قران کریم به همه چیز اشاره شده است ولی ما هنوز نتوانستیم همه آنها را استخراج کنیم. اگر بتوانیم قران کریم را بخوبی بررسی نماییم همه علوم را می توان از قرآن استخراج کرد و آن گاه خواهیم دید که در باره علوم کامپیوتر نیز در کتاب خدا اشاره ی وجود دارد. خدا ناباوران می گفتند که اگر قران کلام خدا بود در آنجا مشکل اوقات نماز در مناطق قطبی علی القاعده نباید وجود  داشت. ولی الحمد لله در نتیجه بررسی های عمیق کتاب خدا این مشکل امروه زحل شده و جهان علم از آن استفاده می کنند. خلاصه من خودم مطمئن هستم که اگر قران را بخوبی درک کنیم خواهیم دید که کامپیوتر و علوم دیگر در مقایسه با علوم قرآنی بسیار عقب مانده هستند.
به عنوان مثال در سوره نمل جریان حضرت سلیمان می بینیم:
عفریت از اجنه رو به سوى حضرت سلیمان کرده می گوید: من تخت او را پیش از آن که از جایت برخیزى نزد تو مى‏آورم. دومین نفر؛ کسی که آگاهى قابل ملاحظه‏اى از “کتاب الهى” داشت، قرآن در حق او مى‏گوید: “کسى که علم و دانشى از کتاب داشت گفت: من تخت او را قبل از آن که چشم بر هم زنى نزد تو خواهم آورد “قالَ الَّذِی عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْكِتابِ أَنَا آتِیكَ بِهِ قَبْلَ أَنْ يَرْتَدَّ إِلَيْكَ طَرْفُكَ” و هنگامى که سلیمان (ع) با این امر موافقت کرد، او تخت “ملکه سبأ” را در “طرفة العین” نزد او حاضر کرد. حال آنکه در زمان کنونی علماء این کار را هنوز تصور نمی کنند و نمی توانند مانند این کار انجام بدهند. بخاطر اینکه ما از قران دور شدیم نمی توانیم آن علومی که در آن هست بیاموزیم.
مساله ای مهمی که در آیه مذکور باید توجه کرد این است که چرا سليمان شخصاً اقدام به اين كار خارق العاده نكرد؟ از این جا معلوم می شود که حضرت سلیمان در این رشته کارشناس نبود.

نظریه

  • السلام علیکم والرحمة الله والبرکاته
    علوم تجربی در قرآن اگر در خدمت عدالت و حقوق بشر باشد عملوا صالحات محسوب میشود
    ساخت ماشین های پرنده و تحقیقات ابرمغناطیسها
    ارسال نانو سفینه به اعماق فضا
    تحقیقات علوم برتر و آینده نگری از بهتری عبادات در حضور پروردگار محسوب میشود
    احساسات کذایی مذهبی نتوانسته باری را از دوش بشر بردارد بلکه چه بسا ضررش از سود آن بیشتر است
    قارون در سوره قصص گفت ثروتم از علم من است اینجا منظور از علم علم شیمی و فیزیک تجربی استخراج معادن طلا و جواهرات بوده
    اگر قارون زکات میداد خداوند از او راضی میبود
    علم تجربی اگر در خدمت خداوند باشد عبادت است

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید