دين وفطرت
آیات قرآن در رابطه با روزه و ماه رمضان    

آیات قرآن در رابطه با روزه و ماه رمضان    

آیات قرآن در رابطه با روزه و ماه رمضان

قرآن، در ماه رمضان نازل شد، پس می یتوان گفت که رمضان ماه قرآن است. خداوند متعال چنین می فرمایند:

شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِیَ أُنزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَیِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَن شَهِدَ مِنکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ وَمَن کَانَ مَرِیضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّهٌ مِّنْ أَیَّامٍ أُخَرَ یُرِیدُ اللّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَلاَ یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْرَ وَلِتُکْمِلُواْ الْعِدَّهَ وَلِتُکَبِّرُواْ اللّهَ عَلَى مَا هَدَاکُمْ وَلَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ(۱)

ماه رمضان [همان ماه] است که در آن قرآن فرو فرستاده شده است [کتابى ] که مردم را راهبر و [متضمن] دلایل آشکار هدایت و [میزان] تشخیص حق از باطل است پس هر کس از شما این ماه را درک کند باید آن را روزه بدارد و کسى که بیمار یا در سفر است [باید به شماره آن] تعدادى از روزهاى دیگر [را روزه بدارد] خدا براى شما آسانى مى‏خواهد و براى شما دشوارى نمى‏خواهد تا شماره [مقرر] را تکمیل کنید و خدا را به پاس آنکه رهنمونیتان کرده است به بزرگى بستایید و باشد که شکرگزارى کنید

شب قدر که از هزار ماه پر خیر و برکت تر است در این ماه است. خداوند متعال چنین می فرمایند:

إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَهِ الْقَدْرِ . وَمَا أَدْرَاکَ مَا لَیْلَهُ الْقَدْرِ. لَیْلَهُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ(۲)

ما [قرآن را] در شب قدر نازل کردیم.  و از شب قدر چه آگاهت کرد.

شب قدر از هزار ماه ارجمندتر است

چون قرآن در شب قدر نازل شده و برکت و ارزش این شب از هزار ماه بیشتر است، نشان دهنده ارزش والای قرآن نزد خداوند است.

باید با فهم و ادراک آیات قرآن آن را خواند، آنگاه می توان از ازفواید بی پایان آن استفاده کرد. به همین سبب ماه رمضان بهترین فرصت است. خداوند متعال چنین می فرماید:

أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا (۳)

آیا به آیات قرآن نمى‏اندیشند یا [مگر] بر دلهایشان قفلهایى نهاده شده است

فَإِنَّمَا یَسَّرْنَاهُ بِلِسَانِکَ لَعَلَّهُمْ یَتَذَکَّرُونَ (۴)

 در حقیقت [قرآن] را بر زبان تو آسان گردانیدیم امید که پند پذیرند

وَلَقَدْ یَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّکْرِ فَهَلْ مِن مُّدَّکِرٍ (۵)

و قطعا قرآن را براى پندآموزى آسان کرده‏ایم پس آیا پندگیرنده‏اى هست

خداوند متعال راجع به نحوه خواندن قرآن چنین می فرماید:

یَا أَیُّهَا الْمُزَّمِّلُ. قُمِ اللَّیْلَ إِلَّا قَلِیلًا. نِصْفَهُ أَوِ انقُصْ مِنْهُ قَلِیلًا.  أَوْ زِدْ عَلَیْهِ وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِیلًا.  إِنَّا سَنُلْقِی عَلَیْکَ قَوْلًا ثَقِیلًا.  إِنَّ نَاشِئَهَ اللَّیْلِ هِیَ أَشَدُّ وَطْءًا وَأَقْوَمُ قِیلًا.  إِنَّ لَکَ فِی اَلنَّهَارِ سَبْحًا طَوِیلًا.  وَاذْکُرِ اسْمَ رَبِّکَ وَتَبَتَّلْ إِلَیْهِ تَبْتِیلًا.  رَبُّ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ فَاتَّخِذْهُ وَکِیلًا (۶)

اى جامه به خویشتن فرو پیچیده .  به پا خیز شب را مگر اندکى.  نیمى از شب یا اندکى از آن را بکاه.  یا بر آن [نصف] بیفزاى و قرآن را شمرده شمرده بخوان.  در حقیقت ما به زودى بر تو گفتارى گرانبار القا مى‏کنیم.  قطعا برخاستن شب رنجش بیشتر و گفتار [در آن هنگام] راستین‏تر است. [و] تو را در روز آمد و شدى دراز است.  و نام پروردگار خود را یاد کن و تنها به او بپرداز. [اوست] پروردگار خاور و باختر خدایى جز او نیست پس او را کارساز خویش اختیار کن

همان طور که در این آیات به صورت آشکار بیان شده که در هنگام خواندن قرآن کریم باید به برخی نکات توجه کرد. باید سعی کنیم هدفمان هنگام خواندن قرآن، فهم و درک آن و الگو قرار دادن آن در زندگی باشد. با این کار از فایده های بی پایان قرآن  هم در زندگی شخصی، و هم با رفتار شایسته ای که از قرآن آموخته ایم، الگوی خوبی برای جامعه خواهیم شد.

  • سوره بقره، ۲/۱۸۵

  • سوره قدر؛ ۱-۳؛

  • سوره محمد، ۴۷/۲۴

  • سوره دخان، ۴۴/۵۸

  • سوره قمر، ۵۴/۱۷

  • سوره مزمل ؛ ۱-۹

نظریه

  • السلام علیکم ورحمة الله وبرکاته
    یسئلونک عن الاهله قل هی مواقیت للناس والحج(بقره)ا
    اهله =ستاره قطبی است
    که پاییز طلوع میکند
    والقمر(منیر)قرآن به روشنایی ماه منیر میگوید نه اهله!
    در ایام صیام بهترین کار این است که به یاد فقرا باشیم‎
    والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید