دين وفطرت
آیا ازدواج و برگزاری جشن و عروسی در ماه های محرم و رمضان حرام است؟

آیا ازدواج و برگزاری جشن و عروسی در ماه های محرم و رمضان حرام است؟

سلام علیکم. در کشور ما ازدواج  و برگزاری جشن و عروسی  در ماه رمضان و محرم جایز محسوب نمی شود. آیا چنین عقیده‌ای درست است؟ نظر شما در این مورد چیست؟

علیکم سلام.

در دین مبین  اسلام  ممانعتی از ازدواج در ماه مبارک رمضان یا در ماه محرم وجود ندارد. روزهای هر دو ماه، مانند روزهای ماه های دیگر است. ولی با کمال تاسف امروزه بعضی مسلمانان و به ویژه شیعیان ماه رمضان و محرم را ماه عزاداری حساب می کنند و حتی در مساجد نوحه خوانی می نمایند و فکر می کنند که در این ماه برگزاری جشن و عروسی حرام است و مراسم‌های مربوط به خواستگاری، عقد، ازدواج را به ایامی غیر از رمضان و محرم موکول می‌کنند. و سعی می کنند یا قبل از این دو ماه برگزار بکنند یا اینکه بعد از اتمام این دو ماه، مراسم جشن بر پا می کنند.  چرا باید در ذهن ما این مساله تداعی شده باشد که در ماه رمضان یا محرم عروسی اشکال دارد؟

تنها نکته این است که روزه دار باید از خوردن و آشامیدن و همبستری در روزهای رمضان بپرهیزد. یعنی روزه دار می تواند در ماه رمضان عقد را در روز انجام دهد ولی نزدیکی بعد از افطار انجام دهد، چنانچه در بالا اشاره کردیم مراقبت جنسی روزه را باطل می نماید. همچنین  برگزاری مراسم جشن  نیز باید  بعد از افطار باشد.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید