دين وفطرت
نسخ چیست و آیا در قران کریم نسخ وجود دارد؟

نسخ چیست و آیا در قران کریم نسخ وجود دارد؟

نسخ چیست و آیا در قران کریم نسخ وجود دارد؟

نسخ به معنی نقل کردن،  بردن چیزی را از جائی به جای دیگر می باشد. (ابن منظور، لسان العرب، “نسخ”)

قران کریم در این مورد می فرماید:

مَا نَنْسَخْ مِنْ آيَةٍ أَوْ نُنْسِهَا نَأْتِ بِخَيْرٍ مِنْهَا أَوْ مِثْلِهَا أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ

هر حكمى را نسخ كنيم يا آن را به [دست] فراموشى بسپاريم بهتر از آن يا مانندش را مى ‏آوريم مگر ندانستى كه خدا بر هر كارى تواناست  (بقره 106)

توجه به این نکته مفید است که خداوند متعال همان احکامی را که به امتان گذشته امر کرده به ما نیز  امر می کند.  ولی برخی از آنها توسط رجال دین و رجال حکومت دوران کنونی استتار شده ویا آنها را همانطور که بنفع خودشان تغییر داده و به ما انتقال کردند.

به عنوان مثال، می توانیم نمونه ای را ارائه نماییم:

أُحِلَّ لَكُمْ لَيْلَةَ الصِّيَامِ الرَّفَثُ إِلَى نِسَائِكُمْ

در شبهاى روزه همخوابگى با زنانتان بر شما حلال گرديده است (بقره 187)

با توجه به موارد یاد شده بخوبی روشن می شود که قبل از اسلام در امتان پیشین زن و شوهر در شب های رمضان  نمی توانستند با یکدیگر نزدیکی و آمیزش نمایند چون وفق احکام آن زمان این کار جایز نبود ولی با نزول این آیه خدای متعال برای ما نسخ آورده و این ممنوعیت را برداشته است. علاوه بر این معتقدیم که اصل روزه در تمام ادیان آسمانی بوده است، قرآن کریم به وجود روزه در امتهای گذشته تصریح می کند: “یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَی الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ”  (بقره 183) ای کسانی که ایمان آوردید! روزه بر شما واجب شده است؛ همچنان که بر امتهای پیشین واجب بوده است که تقوا پیشه کنید.

مثال دیگر این است که قبل از نزول آیه 6 سوره مائده مسلمانان هنگام وضوء گرفتن پایشان را می شستند ولی با نزول این آیه این حکم نسخ شده و روی پا را مسح کردند.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید