دين وفطرت
“آیا پیامبر صلوات را می شنود؟”

“آیا پیامبر صلوات را می شنود؟”

برخی معتقدند که پیامبر صلوات را می شنود و جواب می دهد. در این باره حدیثی نیز روایت می کنند. نظر شما در این باره چیست؟

بسیاری از مردم معنی واژه صلوات را نمی فهمند و ادعا می نمایند که صلوات به معنی سلام و درود است. آنان آیه 56 سوره احزاب را بعنوان دلیل مطرح می کنند و آیه را اینچنین ترجمه می نمایند.

إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا.

خدا و فرشتگانش بر پيامبر “درود” مى‏ فرستند اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد بر او “درود” فرستيد و به فرمانش بخوبى گردن نهيد( احزاب 56)

البته این ترجمه اشتباه است.

صلوات جمع کلمه “صلوة” است که طبق دستور زبان عربی اگر این واژه در جمله ی بعنوان اسم استعمال شود به معنی “نماز” است، اما اگر فعل باشد معنی “یاری کردن” را می دهد. توجه کنید، در آیه مورد نظر بعنوان فعل (یصلون) استعمال شده است. بنابر این ترجمه صحیح آیه این چنین می باشد:

“خدا و فرشتگانش پیامبررا یاری می نمایند، اى کسانى که ایمان آورده‏ اید او را یاری کنید…”

علاوه بر این خداوند در قرآن کریم به مؤمنان دستور می‌دهد که به پیامبر کمک کنند و رسالتش را تایید کرده با راه او بروند. ولی متاسفانه آنان که آیه را اشتباه معنی کردند در این فکر هستند که فقط به رسول الله سلام بفرستند و با این کار دستور خدای متعال را انجام داده اند.  حتی در مجالس با صدای بلند می خوانند : اللهم صل علی محمد و ال محمد”-خدایا! به محمد و خانواده او سلام برسان”

توجه فرمایید، خدای متعال در آیه مذکور می فرماید که به پیامبر کمک کنید ولی آنان در جواب می گویند “خدایا به محمد سلام  برسان” چقدر بنظرتان منطقی است؟

مساله دیگر این است که آیه فوق در زمان خود پیامبر نازل شده وبه مومنان دستور می‌دهد بر پیامبر صلوات یعنی سلام بفرستند؟ آیا خدای متعال به اصحاب امر می کند که به پیامبر سلام بفرستند حال آنکه اصحاب هر روز نزد پیامبر بودند؟ یا اینکه خدا به اصحاب و به تمام مسلمانان می فرماید که همواره به پیامبر یاری کنند.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید