دين وفطرت
انسان میتواند با کسی که مرده است صحبت یا درد و دل کند؟

انسان میتواند با کسی که مرده است صحبت یا درد و دل کند؟

سلام

انسان میتواند با کسی که مرده است صحبت یا درد و دل کند؟ مخصوصا که آن فرد مومن و صالح بوده است؟

و علیکم السلام

انسان می تواند حتی با آب هم درخت و یا هر چیزی دیگر درد و دل کند.  مسأله در آن است که فایده دارد یا نه. از لحاظ روحی روانی تخلیه درد دل مفید است. اما باید مواظب بود که مدد جویی نکند.

بهتر است انسان با زنده ها صحبت و درد دل کند، چون با درد دل کردن می‌تواند راهکار برخی از مشکلات را بیابد و برای حل آن‌ها از دیگران کمک بگیرد. مرده دیگر دستش از این دنیا کوتاه است و کاری نمی تواند بکند یعنی آنها قادر نیستند که به مدد زندگان دنیا برسند. علاوه بر این در کتاب خدای متعال آیاتی زیادی دارد که انسان را از خواندن مردگان منع می نماید. مثلا:

“إِنَّ الَّذِینَ تَدْعُونَ مِن دُونِ اللّهِ عِبَادٌ أَمْثَالُکُمْ فَادْعُوهُمْ فَلْیَسْتَجِیبُواْ لَکُمْ إِن کُنتُمْ صَادِقِینَ”.

آنهایی را که غیر از خدا می‏خوانید ، بندگانی همچون خود شما هستند؛ آنها را بخوانید، و اگر راست می‏گویید باید به شما پاسخ دهند (و تقاضایتان را برآورند) (اعراف194)

“إِن تَدْعُوهُمْ لَا یَسْمَعُوا دُعَاءَکُمْ وَلَوْ سَمِعُوا مَا اسْتَجَابُوا لَکُمْ وَیَوْمَ الْقِیَامَةِ یَکْفُرُونَ بِشِرْکِکُمْ وَلَا یُنَبِّئُکَ مِثْلُ خَبِیرٍ”

اگر آنها را بخوانید صدای شما را نمی‏شنوند، و اگر بشنوند به شما پاسخ نمی‏گویند؛ و روز قیامت، شرک شما را منکر می‏شوند، و هیچ کس مانند (خداوند آگاه و) خبیر تو را (از حقایق) با خبر نمی‏سازد! (فاطر14)

البته این طبیعی است که تمام انسان ها کسی را نیاز دارند که بتوانند با او درد و دل کنند.

روانشناسان توصیه می نمایند که با کسانی درد و دل کنیم که نسبت به ما احساس همدلی دارند و از وضعیت ما آگاهی دارند.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید