دين وفطرت
آیه تطهیر بر عصمت اءمه یا امامان دلالت می کند؟

آیه تطهیر بر عصمت اءمه یا امامان دلالت می کند؟

با سلام

آیه تطهیر بر عصمت اءمه یا امامان دلالت می کند یا خیر ؟ لطفا توضیح لازم بفرماید؟

با تشکر

وعلیکم السلام

در قرآن در مواردی هم “اهل” به تنهایی به معنی خانواده آمده است. روشن است که در این موارد نیز زن یکی از اعضای اصلی خانواده محسوب شود.  مثلا در قران کریم  داستان یوسف، همسر حاکم مصر که ادعا میکرد یوسف قصد بدی نسبت به او داشته است، به شوهرش گفت :

“وَاسْتَبَقَا الْبَابَ وَقَدَّتْ قَمِيصَهُ مِنْ دُبُرٍ وَأَلْفَيَا سَيِّدَهَا لَدَى الْبَابِ قَالَتْ مَا جَزَاءُ مَنْ أَرَادَ بِأَهْلِكَ سُوءًا إِلَّا أَنْ يُسْجَنَ أَوْ عَذَابٌ أَلِيمٌ” (یوسف 25)

“و آن دو به سوى در بر يكديگر سبقت گرفتند و [آن زن] پيراهن او را از پشت بدريد و در آستانه در آقاى آن زن را يافتند آن گفت كيفر كسى كه قصد بد به خانواده تو كرده چيست جز اينكه زندانى يا [دچار] عذابى دردناك شود”

بعضی از  از مفسران از جمله شیعیان عقیده دارند که اهل بیت محمد (ص) تنها شامل خود پیامبر ، دختر و داماد او یعنی فاطمه و علی و دو نوه های او یعنی حسن و حسین میشود ، اما شامل هیچیک از همسران او که مخاطب آیه هستند نمیشود .

این تفسیر آنگاه غریب تر میشود که در عمل مفهوم اهل بیت را توسعه میدهند و از این پنج نفر فراتر میبرند و نوادگان علی را تا ده نسل پس از او در اهل بیت جای میدهند، اما باز هم به همسران پیامبر اجازه ورود به خانواده پیامبر نمیدهند.

علاوه بر این  در آیه ياد شده  دلالت بر تطهیر ندارد . در فهم این آیه باید و ما همیشه تأکید بر آن داریم، همه آیات را باید با کنار چیدن آیه مرتبط بررسی کرد. خداوند در آیه مذکور می فرماید  “یرید”  و با اراده کردن خداوند چیزی محقق نمی شود، چون باید “کن”هم باشد. مثلا خداوند می فرماید:

” يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ … ” خداوند برای شما آسانی را می خواهد/ اما آیا در زندگی مان هیچ سختی نداریم؟

یا جای دیگر می فرماید” خداوند می خواهد شما بر حرج نیافتید” آما آیا ما در زندگی روزمره به حرج نمی افتیم؟

پس، نمی توانیم آیه را دلیل بر عصمت بیاوریم. از طرف دیگر وقتی که خود پیامبر معصوم از گناه نباشد، مگر می شود که اهل بیت او معصوم باشد؟

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید